lördag 26 maj 2018

If/Then enligt S:t Eriks gymnasiet


If/Then enligt S:t Eriksgymnasiet

Var: S:t Eriksgymnasiet, Stockholm.

När: 25/ 2018

It´s nice to see me, isn´t it? – Glinda/Galinda, Wicked.

If/Then, eller Tänk om som det blir på svenska handlar om en New York bo, Elisabeth och konsekvenserna av ett oväntat möte i en park i samma stad. Man får följa två alternativa berättelser genom musikalen – En där hon tar sig namnet Liz och börjar jaga den stora kärleken och en där hon tar sig namnet Beth och börjar göra karriär i stadsförvaltningen.

Det är ett kul och nyskapande sätt att berätta som stundtals kan vara lite svårt att hänga med i men ändå känns som något man vänjer sig vid efterhand. If/Thens berättarteknik är bekant från filmen Sliding Doors och jag tror man har lånat mycket av dramaturgin därifrån.

Värt att notera är också att man har valt att ha med två kärlekspar som är homosexuella i denna musikal utan att man för den skull gör en stor grej av det – Som man till exempel gjorde i La Cage Aux Follies eller Priscuilla. Här blir de homosexuella paren en helt naturlig del av musikalens värld och jag tycker det är positivt att man har kommit så långt på Broadway år 2014 när musikalen hade premiär och jag tycker det behövs fler musikaler där moderna kärleksrelationer är en helt naturlig del av ensemblen.

För det är värt att notera att bläcket i denna musikals manuskript knappt har torkat ännu och att vi än så länge bara har sett en svensk professionell uppsättning i Malmö. Här har de stora Stockholmsteatrarna så som Oscars, Göta Lejon och Cirkus en bra och spännande musikal att ta tag i framöver.

Jag tycker också det är kul när stadens skolor vågar sätta upp nya och för mig relativt okända musikaler även om jag hade koll på denna redan när den gick på Broadway. Detta eftersom en av mina favoritartister Idina Mentzel var med i denna musikals originaluppsättning. Det är positivt att man vågar stiga ut ur mainstream fåran och tar tag i musikaler som inte ”säljer sig själva” enbart på grund att det är en välkänd superhit som har satts upp i många varianter över flera decenier.

Det visar också på musikalgenrens otroliga bredd och att det verkligen finns något för alla smaker inom denna underhållningsform. Det visar också på att det inte finns någon brist på talang och kreativt skapande i min stad – Vilket jag är oerhört tacksam för.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar