söndag 3 juni 2018

Sommarkonsert i Norrtälje Kyrka

Sommarkonsert i Norrtälje kyrka

Var: Norrtälje kyrka, Norrtälje
När: 2/6 2018
Kan vi börja om igen? - Jesus Christ Superstar.

Kören We Love Musicals vars medlemmar i flera fall har varit medlemmar i Stockholm Musikal kör som är mest kända från julkonserterna i Musikaliska under december ger en konsert med musik från några av mina många favoritmusikaler med Les Miserablés, Kristina från Duvemåla och Fantomen på operan i främsta rummet tillsammans med den ännu inte sedda Chess är målet för helgens aktiviteter givet.

Programmet är väl avvägt och underhållande även om jag kanske hade kunnat önska att man väntat med min favoritlåt Do You Hear The People Sing ur Les Miserablés till en bit in i programmet eftersom den tillhör några av mina absoluta favoritlåtar om man räknar bort Cats låtarna.

Det är svårt att toppa men efter några väl valda Les Miserablés låtar går man över till Kristina från Duvemåla som var min första musikalfavorit och då lyckas man nästan med låtar som Min astrakan, Guldet blev till sand, Tänk att män som han kan finnas och Du måste finnas lyckas man nästan göra det.

Man avrundar kvällen med ett medley ur Fantomen på operan och det blir den perfekta avrundningen på en väldigt angenäm afton även om jag personligen inte kunde låta bli att sakna den söta apan i Maskerad delen eftersom denna är en av mina favoritfigurer från Fantomen.

Det är svårt att hitta något mindre bra i en sådan väl genomförd konsert men jag hade ibland önskat att man hade haft mikrofoner under några av de mindre bombastiska låtarna vars sång stundtals var på gränsen till att övermannas av musikinstrumenten. Det var generellt sätt väldigt bra akustik i Norrtälje kyrka men jag är alltid en stor vän av mikrofoner i alla musikal sammanhang - De små liven behövs oftare än man tror.

På det hela taget en mycket bra och väl avvägd konsert som jag uppskattade mycket - Landets många musikalkonserter är en för många okänd underhållning till fullt rimliga priser, gratis i detta fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar