fredag 1 juni 2018

Stoppa världen - Jag vill kliva av!


Stoppa världen – Jag vill kliva av!

Var: Vita Bergsparken, Stockholm (Parkteatern)

När: 31/5 2018 (Genrep)

Tid? Det här är inte tiden att bråka om tid, det har vi inte tid med! – Alice i underlandet.

Efter några års frånvaro är musikalgenren äntligen tillbaka i Parkteaterns program och det gläder mig att man har valt en musikal jag har hört mycket gott om men ännu inte sett i Stoppa världen – Jag vill kliva av!

Den är något nedkortad mot originalet och fokuserar främst på Lillemans (Albin Flinkas) resa genom livets ekorrhjul av ständig jakt på lycka och framgång. Det blir många härliga vinkningar åt samtidsfenomen och jag tror mycket av dessa kommer av valet att lägga musikalen i ett nutida Stockholm som på det hela taget framstår som väldigt lyckat.

Lilleman är slängd i käften och väldigt underhållande att följa. Men samtidigt är alla karaktärer likadant klädda och varje ensembleskådespelare verkar ha flera roller att hoppa in och ut i vilket får mig att misstänka att man i originalet hade tillgång till en större ensemble vilket jag stundtals kan önska även i denna uppsättning. För i och med att alla är likadant klädda och har flera roller känns det som att den enda ensemblerollen som höjer sig ur mängden och har en ordentlig karaktärsutveckling är Lillemans fru Eva.

Att klä alla i likadana kostymer har sina poänger och gör det lätt för ensemblen att hoppa mellan olika roller men jag skulle ändå önska att man hade valt en liknande väg som Kulturama gjorde i deras senaste musikal – Company där alla bifigurer har olikfärgade kläder och är lätta att följa genom musikalens gång.

Men jag njuter ändå i fulla drag av denna satsning och det är riktigt kul att äntligen få se vad Parkteatern förmår i musikalgenren igen. Det här är en godhjärtad och underhållande musikal som bjuder på många tillfällen att skratta åt alla tokigheter som Lilleman och hans vänner framföra på scen. Gå och se men tänk på att denna pärla bara spelas i juni och i utvalda parker i Stocksholm.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar