lördag 28 juli 2018

Jesus Christ Superstar enligt Adam Gardelin.


Jesus Christ Superstar enligt Adam Gardelin.

Var: Erik Ericsson Hallen, Stockholm.

När: 27/7 2018

Kan vi börja om igen? - Jesus Christ Superstar.

Det här är något så unikt som en helt ny version av Jesus Christ Superstar. En version där Jesus, Judas och alla lärjungarna spelas av kvinnor. Det har mig veterligt aldrig skett förut och det sker dessutom med denna musikals skapare, Andrew Lloyd Webbers godkännande. Att det dessutom är en del av Europride och sker i kölvattnet av höstens Me To uppror gör denna version ännu mer spännande och aktuell.

Men det som framförallt gläder mig är att man genom denna version har hittat ett sätt att spela denna musikal på ett sätt som passar många av landets musikal klasser eftersom man där ofta har en stor majoritet kvinnliga elever. Det behövs fler musikaler som passar denna typ av klasser och jag hoppas starkt att denna uppsättning kan visa vägen till helt nya musikaler för dessa.

Man har hittat en bra nivå och ett starkt koncept med bland annat mer dans i det annars ganska statiska öppningsnumret och en fin extra scen i samband med Jesus död på slutet. Men det bästa är nog att man här har valt att låta Jesus vän Maria Magdalena spelas av en man vilket gör att den klassiska I Dont Know How To Love Him får en helt annan ingång och känsla. Även Marias andra sånger får en helt annan charm när hon spelas av en man och riktar sin kärlek mot den kvinnliga Jesus. Det är musikalmagi på högsta nivå och något som mig veterligt aldrig har gjorts förut.

Man har trots könsbytet i de flesta rollerna valt att behålla ett par av Jesus största antagonister och föreställningens skurkar, prästerna Kajafas och Annas som män och det bidrar ytterligare till att förstärka musikalens teman kring manligt och kvinnligt samtidigt som det behåller känslan i en av mina favoritlåtar ”This Jesus Must Die”.

Jag kan inte hitta mycket som går att förändra eller förbättra förutom lite smärre ljudproblem och en avslagen mikrofon och jag vågar därför rekommendera denna musikal till alla utom de mest puritanska musikalfansen. Det här är inte förändring för förändringens egen skull utan här har man en plan och tanke baserad på full förståelse för vad som är musikalens oeftergivliga ramverk och hårda kärna. Gå och se men skynda på för det är inte många speltillfällen kvar.
Till sist vill jag även tacka för den speciella uppmärksamhet det kreativa teamet och Adam gav undertecknad i och med Maja Stopps fina kattdräkt i Herodes sång numret. Att man tar sig tid och ork att uppmärksamma min kärlek till Cats och andra musikaler med många djurroller i på detta sätt känns oerhört privilegierande och speciellt. Det värmer ett Cats fans hjärta oerhört mycket och är något jag kommer att minnas så länge jag lever. Kudos!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar