torsdag 2 augusti 2018

Jesus Christ Superstar enligt Adam Gardelin besök 2

Jesus Christ Superstar enligt Adam Gardelin besök 2

Var: Eric Ericsson hallen
När: 1/8 2018
Så levde de lyckliga i alla sina dar. - I stort sett varje saga.

Jag är en varm anhängare av att se saker jag uppskattar många gånger och det var därför underbart kul att Adam gav mig chansen att se denna föreställning på nytt och det gav mig dessutom en möjlighet att få en fin bild med Maja Stopps kattdräkt.

Det är också lärorikt att se samma föreställning flera gånger och att prata med dem som var med - Det finns många detaljer och tolkningar man lätt missar första gången och som dyker upp när man kan fokusera på djupare detaljer än det som är själva föreställningen i  stort.

Jag gillar förhållandet mellan Maria, Jesus och Judas i denna version och det känns som att det kreativa teamet har lyckats hitta en djupare karaktärsutveckling hos Maria än vad som vanligtvis är fallet. Det gör även Marias kärlek till och känslor för Jesus mer logisk och hon speglar Jesus med och motgångar ända fram till sörjandet av Jesus på korset i scenen efter korsfästelsen. Det är något jag gärna tar med mig i kommande upplagor av denna musikal.

Det är även fint att se hur man använder röda band till att symbolisera hur Jesus tappar kontrollen, blir slagen, fasthållen och slutligen dör på korset. De bidrar i all sin enkelhet till en stark symbolik och visar på vikten av att "visa istället för att berätta" inom teaterns värld. Det är slående hur man kan få fram en fördjupad förståelse för ett verk genom sådana detaljer.

På samma sätt tillför även de böcker som Jesus, Judas och lärjungarna läser och skriver i en genomgående symbolik och jag gissar att dessa ska symbolisera de olika delarna i bibeln - Evangelierna som lärjungarna skriver efter Jesus död.

Det finns även en fin scen på slutet där de tidigare insamlade böckerna delas ut på nytt och där pjäsens barn tar upp en bok och blir intresserad av dess innehåll.

Det är imponerande av det kreativa teamet att man med så små medel kan tillföra så mycket till ett verk av detta slag. Det om något tyder på stor känsla och förståelse för verket som sådant och vad både det och man själva vill säga oss i publiken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar