söndag 24 april 2016

Rampfeber


Rampfeber

Var: Dramaten

När: 23/4 2016 (Matinée)

Vad är min karaktärs motivation här? – Rampfeber

Först som sist vill jag bara säga att detta är enormt bra och hela ensemblen med Helana Bergström i täten är i absolut högform genom hela föreställningen. Jag har nog aldrig skrattat så mycket på en eftermiddag som jag gjorde igår.

Trots detta kan jag inte låta bli att sakna något och detta har mycket att göra med att regissören heter Alexander Mörk – Eidem. Samma Alexander som har satt upp pärlor som De Tre Musketörerna, Djungelboken och En Folkefiende på Stadsteatern. Detta gör att jag saknar den där lilla extra ”Alexanderska knorren” här som gör detta verk till hans signum och något som ingen annan skulle kunna ha kommit på tanken att göra just så där. Det känns lite grand som att han har fått ett färdigt koncept med kända ramar att arbeta runt istället för att ta sig verket an på sitt eget vis.

Vad hade till exempel hänt om Alexander hade valt att göra lägga denna pjäs i Riksdagens plenisal under en osedvanligt hård nattmangling om budgeten? Det hade varit en Alexandersk knorr det.

Dessutom är det väldigt mycket ”internskämt” som jag som teaterapa njuter mycket av men som kanske flyger lite över huvudet på den vanlige medelsvensson besökaren som kanske inte är lika insatt i det stockholmska kulturlivet som undertecknad är och det gör att man inte kan låta bli att gå hem med känslan av att det på det hela taget blir mycket roligare för de redan frälsta en för dem som får sin första dos av fars i detta forum. Har man inte koll på vem Erik Steibo eller Alexander Mörk -Eidem är bör man nog läsa på lite för att kunna uppleva detta stycke storartad komik fullt ut och det kan undertecknad tycka är synd att man ska behöva göra om tanken bakom att sätta upp en fars på Dramaten är att man ska bjuda in en ”bredare publik” till denna institutionsteater.

Men låt er ändå inte förledas att tro att detta skulle vara dåligt eller inte värt att se om ni funderar på att någon gång besöka en riktig skrattfest i en ärevördig teaterbyggnad. För skratta får man och gillar man farser i teatermiljö med bäring på hur teater blir till är detta helt underbart bra.

Från Broadway till Duvemåla


Från Broadway till Duvemåla

Var: Berwaldhallen – Stockholm

När: 23/4

Do You Hear The People Sing? – Les Miserablés

När Victoria Tocca bjuder in några för den svenska pubiken mindre kända namn som Laila Adéle, Glenn Edell, Josefine Isaksson, Daniel Sjöberg och gästartisten John Kluge under musikalisk ledning av Carina E Nillson blir det en vandring genom några av mina absoluta favoritlåtar i musikalens värld.

Kvällen börjar med underbara Circle of Life och Tonight och hämtar sedan andan en smula innan det är dags att bocka av favoritlistan med Do You Hear The People Sing, Defying Gravity, Vem ser ett barn, Du måste finnas och Til I Hear You Sing (Once More).

Lägg därtill några pärlor framförda av Sollentunas MusikKlasser så som Castle On A Cloud och Mamma Mia Medley så kan man på det hela taget inte begära en mer lyckad kväll.

Från Broadway till Duvemåla är ute på en rikstäckande turné och får ni chansen att se denna produktion på något annat håll rekomenderas detta varmt. Jag håller i varje fall tummarna för att de kommer tillbaka till Stockholm så att man kan se och njuta av dessa stjärnor igen.

torsdag 14 april 2016

Kulturafton på Michelangelo

Kulturafton på Michelangelo

Var: Restaurang Michelangelo - Stockholm.
När: 13/4 2016


Midnight, not a sound on the pavement. - Memory, Cats


Rimma Gotskosik har startat återkommande kulturaftnar på restaurang Michelangelo i Gamla Stan i Stockholm och för 350 kronor får man konstvisning, pastabuffé och möjlighet att ta del av veckans konsert med olika teman och gästartister.


Onsdagens tema var musikalmusik och gästartisterna Niklas Andersson med Carina E Nilsson vid pianot. Niklas har jag sett på flera olika konserter sedan Birka kryssningen 2010 och han är alltid ett stort nöje att lyssna till med en röst som få ens kommer i närheten av.


Det blev dessutom inte mindre nöjsamt av att undertecknad fick framförandet av Memory dedikerat till mig och det värmer ett gammalt Cats fans hjärta enormt mycket. Niklas vet verkligen hur han ska göra mig lycklig och nöjd med kvällen och jag ser gärna att han blir en återkommande gäst på flera kulturaftnar framöver.


Varmt tack till alla inblandade för en strålande kväll och många minnesvärda pärlor från musikalens värld.

tisdag 12 april 2016

Club Corner In The Sky

Club Corner In The Sky

Var: Soppteaterscenen - Stockholms Stadsteater
När: 11/4 2016


Every so often we long to steal to the land of what might have been. I Am Not that Girl, Wicked.


Club Corner in the sky är en relativt ny företeelse i Stockholms nattliv och det är i grunden en open mic kväll där hugade musikalstjärnor får ställa sig upp och framföra valfri musikallåt ungefär som man gör under en karaoke kväll men med helt annan klass på de deltagande artisterna. För denna kväll är det verkligen inga glada amatörer som ställer sig på scen och sjunger utan fullfjädrade eller i varje fall begåvade människor med röst och talang som väl motsvarar denna kategoris förmåga.


Kulturamas vuxenmusikal elever gav ett smakprov på årets uppsättning Heather men för en Wicked älskare som undertecknad är var kvällens höjdpunkter de tre Elphaba låtarna No Good Deed, I Am Not That Girl och The Wizard And I som Frida Modén Treichl genomförde på ett strålande sätt. Vågar utan vidare utnämna henne till en framträdande Elphaba kandidat om någon skulle sätta upp Wicked i Sverige framöver.


Som avslutning på kvällen bjöds även på en workshop med delar av andra akten av en nyskriven svensk musikal som verkade riktigt lovande och det är kul att hugade musikalskribenter får detta forum att presentera sina verk i innan dessa når full produktion.


Jag njöt i fulla drag och har redan bokat biljett till nästa gång den 23 maj. Med tanke på att biljettpriset är 100 kronor och kvaliteten på kvällens sånginsatser väl så hög som på vilken professionell musikalkonsert som helst är det ett billigt pris för två eller tre timmars god live underhållning på en måndag. Gå och se om ni kan, ni blir inte besvikna.

fredag 8 april 2016

Grease på TallinkSilja Line


Grease på TallinkSilja Line

Var: Silja Symphony

När: 6/4 2016 (Kvällsföreställning)

I Got Life! – Hair

Att se en fullfjädrad West End musikal till sjöss i en nattklubb vars arena inte är specialbyggd för att vara teater utan fungerar som dansgolv och nattklubb till vardags, kan det vara något? Absolut eftersom man här ger exempel på hur det går att göra en väldigt bra musikal med ganska små medel där man likt Kulturamas många skoluppsättningar fokuserar på de medverkande artisterna och deras agerande istället för att ha en ambitiös och kostsam dekor.  Den huvudsakliga scenografin är två vändbara vridskärmar med två trappsteg på ena sidan och vissa projektioner bakom . Till detta har man ett och annat props som bärs in och ut och det är egentligen vad som behövs för att kunna göra en fullfjädrad och mycket bra version av denna musikal.

För även om denna musikal är något nedkortad (2*45 minuter cirka) så är allt man vill ha och se i Grease med och det är inget man kan peka på som borttaget jämfört med den svenska versionen jag såg 2010 utom att varje enskild scen känns lite kortare och mer ”to the point”. Detta gör i och för sig inte så mycket för mig eftersom jag tycker upplevelsen blir mer intensivare och dramatiskt säkrare än en längre föreställning .

Mina favoritsånger ur Grease är Summernights, Grease Lightning och Sandra Dee vilka alla framförs på ett bra och mycket begåvat sätt den relativt lilla ensemblen till trots. Artisterna håller högsta West End klass och till skillnad från många svenska musikaler ser allt ut som man förväntar sig att det ska göra i en replica uppsättning. Vilket kanske inte är så konstigt eftersom det är ett englandsbaserat bolag som står bakom denna produktion. Detta innebär även att musikalen i sin helhet framförs på engelska vilket är i sin ordning eftersom man reser mellan Stockholm och Helsingfors och dess olika språk men även på grund av att dessa båtresor numera är en internationell miljö där människor från många olika länder reser.

Rekomenderas varmt till alla som vill njuta av en god sjöresa och underhållning. Jag vill även passa på att tacka TallinkSilja Line för den fina resan och möjligheten att se denna föreställning. Det uppskattas varmt.