måndag 23 april 2018

Från Broadway till Duvemåla i Uppsala

Från Broadway till Duvemåla i Uppsala

Var: Uppsala Konsert och Kongress
När: 22/4 2018
For the first time in my life I feel Wicked. - Wicked.


Jag såg Från Broadway till Duvemålas första konsert i Berwaldhallen för några år sedan och de har sedan dess turnerat land och rike runt med denna musikalkonsert och i olika artistkonstellationer men alltid under ledning av grundaren Viktoria Tocca.


Det var ett kärt återseende och en bekräftelse på varför jag överlag älskar musikalkonserterna som ett "AA möte för musikalfans" som Peter Jöback en gång uttryckte det hela. För kombinationen av några av Sveriges bästa musikalartister och världens mest berömda musikalsånger kan inte gå fel.


Dessutom var det en riktig nostalgitripp för mig personligen eftersom både Niklas Asknergård (Fd Andersson) och Malena Tuvung var med och de två var de första musikalartister jag träffade personligen under en Birka kryssning för några år sedan och de var även med i min mest älskade Cats uppsättning på Cirkus. Malena gjorde nostalgin total när hon sjöng Memory på svenska precis som hon gjorde under Cats på Cirkus för så många år sedan. Det enbart var värt hela resan till Uppsala många gånger om.


Men det var inte det enda som gjorde resan värd och det jag gläder mig mest åt musikalupplevelser som One Day More ur Les Miserablés, As Long As Youre Mine ur Wicked men även sånger ur både Chess och Fantomen på Operan. Bäst blir det när man vågar stiga ur de givna ramarna för en musikalsång och provar med ett annat format än sången är gjord för och man gav flera prov på att det går att sjunga både duetter och solonummer på flera sångare än avsett var.


Ni som har chansen att se denna föreställning bör gå och se denna då det är mycket bra och högkvalitativ underhållning för en relativt liten slant och man får många prov på musikalgenrens bredd och förmåga att bjuda på högklassig underhållning av bästa märke oavsett om musikalen i sig är lättsam eller tung och fylld av stora känslor. Gå och se!

2 kommentarer:

  1. Hej Johan! Pia heter jag, är produktionsassistent för Broarna i Madison County. Jag söker kontakt med dig! :) maila mig gärna på broarnaprodass (at) gmail.com
    Allt gott!

    SvaraRadera