torsdag 12 april 2018

Macken

Macken

Var: Cirkus, Stockholm
När: 11/4
Jag längtar ut till havet, hör hur det kallar på mig! - Vayana.


För alla oss som blev fast i tv soffan när denna pärla gick för första gången för drygt 30 år sedan är Macken på scen en högtidspunkt och en riktig nostalgitripp. Vi nynnar med i alla välkända melodier och vi klappar högt av förtjusning när husvagnsfamiljen blir synlig på scen. Det är som en bal på slottet gånger tio.


Men mitt största minne från denna kväll är ändå hur kul Roy (Anders Eriksson) verkar ha på scen. Han får ofta kämpa med att hålla för sig skratt under alla tokigheter som utspelar sig inför hans ögon och det känns som att den goda Anders hade minst lika roligt som vi i publiken denna kväll. Sådant uppskattas.


Roger (Jan Rippe) hade dessvärre stukat foten innan denna nypremiär och var därför tvungen att hoppa omkring på kryckor under hela föreställningen. Men han gjorde trots detta en berömdvärd insats och jag är glad över att konstatera att det nästan inte märktes alls - Eller rentav kändes som en helt naturlig del av rollen. Det är sådant som jag blir väldigt imponerad och varhelst jag ser en skadad eller sjuk artist göra en nästan lika prestation som när denna är fullt frisk. Det är professionalism och artisteri ut i fingerspetsarna!


Men det var så kul att se denna pärla och jag är oerhört tacksam för att äntligen ha fått se denna på scen. Macken var en av mina favorit tv serier när jag växte upp och det är fortfarande en riktig pärla som har åldrats väldigt väl. Den gör sig även väldigt bra på scen och rekomenderas varmt till alla som älskade Macken när den gick på tv och alla som har förälskat sig i den sedan dess. Gå coh se, ni blir INTE besvikna!


Jag skulle för övrigt ÄLSKA att få se denna igen, den var så tokbra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar