torsdag 22 augusti 2013

Diggiloo G

Diggiloo

Var: Hagaparken, Solna
Vad: Konsert
När: 17/8
Betyg: G
Artister: David Lindgren, Charlotte Perrelli, Jessica Andersson, Per Andersson, Linda Pritchard, Magnus Johansson, Claes "Clabbe" af Geijerstam, E-type, Lotta Engberg, Mojje, Andreas Weise.

Diggiloo är ett fall där jag gärna skulle vilja ge ett mycket högre betyg, mycket tack vare att underbare David Lindgren är med i den månghövdade och välrenomerade artistskaran och att det är en speciell känsla att få sitta i samma publik som självaste Arne Weise men ändå känns själva storleken av evenemanget mer som en underhållningsindustrin än som en supertrevlig konsert, trots att jag satt och njöt av den underbara augustikvällen i Hagaparkens fantastiska omgivningar. Anledningen till detta är att det är svårt att få ett riktigt grepp om ett evenemang som vill vara så mycket att det faller på eget grepp och blir hälften av vad det kunde ha varit. Man får känslan av att Diggiloo vill vara en scenshow, en marknad (med tillhörande dyra priser), en nöjespark, en dansbana och en sommareasturang men allt detta utspritt över ett jätteområde gör att det varken blir hackat eller malet. Underbare Clabbe får tex väldigt liten publik under stora delar av sitt för DJande för att många av publiken är för långt borta för att ta del av det, och de som vill lyssna på honom missar dansbanan och Salvekvickshowen i andra ändan av området som jag själv gjorde, det blir helt enkelt för mycket av det goda i mina ögon. Sedan tror jag att många med mig saknade en ordentlig artistsignering/meeting and greeting event efteråt, jag märkte rentav ett par av deltagarna som blev ruskigt besvikna över att inte få träffa sina idoler och det känns tråkigt när många av artisterna säkert inte hade något emot att träffa sina fans efteråt. All heders till David Lindgren som hade en särskild signering i pausen, vilket många av hans fans säkert är tacksama för. Nu förstår jag om det är svårt att ordna signeringar med alla artister eftersom det är så mycket folk, och det känns ibland som att det är just det som drar ner slutbetyget i en övrigt fantastisk show där alla gör sitt bästa. Min känsla efteråt är att detta hade mått bra av att skalas ner lite, både vad gäller storleken på området, publiken och det stora antalet saker man vill klämma in i detta koncept.

Kort sagt: En jättebra föreställning med en stor samling av sveriges artistelit, men ändå gapar man över lite för mycket och förlorar därigenom lite av själen i evenemanget. Dock klart sevärt för de som gillar sommarkonserter och har råd att betala entrén.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar