fredag 1 maj 2015

Orfeus & Eurydike MVG


Orfeus & Eurydike

Var: Soppteatern – Stockholms Stadsteater

När 29/4 2015

Betyg: MVG

Orfeus (Albin Flinkas) & Eurydike (Maja Rung) är skrivna av samma personer som låg bakom förra årets dundersuccé Den allvarsamma leken och det är med stor glädje jag kan skriva att detta är precis lika bra eller om möjligt ännu bättre eftersom alla inblandande har lärt sig en del och dessutom vågar lita fullt ut på att skådespelarna (Albin Flinkas, Maja Rung, Fredrik Meyer, Marika Willstedt) förmåga att själva regisera dessa mästerverk. För det är precis vad detta är, varken mer eller mindre. Berättelsen är en vuxensaga om hur Orfeus hämtar sin älskade Eurydike åter från dödsriket mot löfte om att inte se sin älskade i ögonen något mera och det är en av de klassiska kärlekstemana från det gamla Greklands dramer i modern tappning. Liksom i Den allvarsamma leken fångades jag totalt av detta drama och det vägrade släppa taget om mig innan det var slut, trots att man egentligen avslöjade allt vad som kommer att hända redan i verkets första sång.

Det märks att detta gäng börjar bli varma i kläderna och är fullkomligt trygga i sina respektive roller och det gör att jag vill se mycket mer av både denna ensemblen och det kreativa teamet (Emma Sandanam, Mette Herliz, Lotta Olsson) i fortsättningen när deras första verk blev en lysande succé och deras andra verk är så här bra. Ser vi månne en ny klart lysande stjärna födas bland musikalskaparna här på Soppteatern? Jag hoppas det i alla fall för jag vill definitivt se mer, mycket mer!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar