torsdag 26 april 2018

Hairs 50 års konsert


Hairs 50 års konsert
Var: Tumbascenen
När: 25/4 2018
Vart går vi nu? – Hair
Det är alltid trevligt för undertecknad att kunna pussla ihop en utökad bild av en älskad musikal och det gav 50 års jubilerande Hair konserten på Tumba scenen mig många tillfällen att göra och den gav mig även chansen att upptäcka att denna eminenta musikal skrevs under den period den handlar om och inte som jag trott var en nostalgisk tillbakatitt på en ovanligt hårig episod i vår historia.
Det är intressant eftersom det få Hair och dess fredsbudskap att bli ännu mer aktuell än den redan känns och att den kritik man i musikalen riktar mot Vietnamnkriget är en skildring av en brännande dagsaktuell fråga på den tiden – Ungefär som att man i dag skulle skriva en musikal som tar avstamp i Syrien kriget.
Det är även intressant att få reda på att vi i sverige var ovanligt tidigt ute med denna amerikanska musikal och satte upp den redan året efter den amerikanska urpremiären. Det är värt att buga sig beundrande över modetsom det kreativa teamet visade genom att välja en musikal som tog upp många kontroversiella teman och som kraftfullt tog avstånd från dåtidens stora krig.
Det är också intressant att se vart ensemblen är i sina artistkarriärer 50 år senare och samtidigt få njuta av alla underbara melodier som trots allt är den stora anledningen till att man bör gå och se Hair. För här finns många klassiker och inte minst ”Let The Sunshine In” som flitigt används i olika reklamsammanhang.
Det var en mycket nostalgisk och minnesvärd kväll som jag tar med mig i mitt hjärta trots att en del mikrofoner inte var med artisterna på scen under delar av kvällen. Får ni chansen att gå och se Hair rekomenderas detta varmt, ni blir inte besvikna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar