söndag 7 april 2013

Cats i Kristianstad MVG


Cats Kristianstad

Var: Kristianstads teater – Underhållningspatrullen.

När: 28 och 29 september (genrep och premiär)

Betyg: MVG

Först som sist ska sägas att jag ÄLSKAR Cats och att det därför känns svårt för mig att göra en rättvisande recension av denna fantasiska musikal. Det var därför med stor förväntan som jag åkte till Kristianstad och såg denna uppsättning och jag måste säga att jag blev inte besviken, även mina högt uppställda förväntningar uppfylldes och jag hade två fantastiska besök hos mina älskade katter. Och att jag såg premiären utklädd till katt underlättade ju inte heller, tvärtom så gav det en fantastisk ”once in a lifetime” upplevelse som jag fortfarande håller på och hämtar mig från. Alla som någon gång har undrat över exakt hur kattlika människor kan bli rekomderas varmt denna musikal. Speciellt för barn och ungdomar måste denna musikal vara en enorm upplevelse och inget går upp mot att se den live.

Men: Även om Cats faktiskt har en handling där alla Jellicle katter träffas en speciell natt för att utse vem som ska få äran att återfödas till ett annat slags Jellicle liv så är den handlingen i bästa fall lövtunn och Cats är ingen musikal man går och besöker för dess spännande och gastkramande historias skull, då är musikaler som Jesus Christ Superstar och Dirty Dancing långt bättre. Cats ser man för att det är en fantastiskt upplevelse och för TS Elliots underbara kattdikter på ett lysande sätt kombineras med Andrew Lloyd Webbers fantastastiska musik och arrangemang.

Cats har för många underbara karaktärer för att man ska kunna nämna dem alla, men några förtjänar extra uppmärksamhet och de är Ingmar Jonssons Profetikus, Erika Hanssons Grizabella, Marcel Lindströms Munkostrap och Gustav Tesséns Macavity, dessa gör alla sina roller på ett lysande och trovärdigt sätt och med röster som passar dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar