måndag 14 oktober 2013

Ny betygsskala

Efter att ha märkt viss inflation i 5 och 4 tänkte jag ta tillfället i akt att ändra betygsskalan och förhoppningsvis få den mer anpassad till det faktum att jag verkligen ÄLSKAR musikaler.



Ny betygsskala:



IG: Icke godkänt - Här talar vi riktig katastrof! Oengagerad ensemble och misslyckad scenografi och eller allvarliga brister i uppsättningen. Detta skulle jag absolut inte rekomendera någon som inte vill tortera sig själv att se!



Exemelbetyg: Svårt då jag inte har sett något så illa än, Aniara är väl den som är närmast.



G: Godkänt - Denna uppsättning har kvaliteer och roar mig. Har troligtvis även bra/till mycket bra skådespeleri och alla artister och inblandade försöker verkligen med de det har. Men likväl är det något fundamentalt fel i hela upplägget och showen "lyfter" aldrig.



Exempelbetyg: Spök, Leva Livet.



VG: Väl Godkänt - Har finns alla kvalitéer för en lyckad helkväll och troligtvis några magiska ögonblick alternativt roligt och underhållande rakt igenom. Artisterna är på topp och försöker verkligen sitt bästa men uppsättningen saknar det där lilla extra för ett riktigt topp betyg. Här kan alla inblandade verkligen hålla huvudet högt! "Bristerna" kan tex vara att scenografin blir för påträngande som i Dirty Dancing, eller att man har "tröttnat" på denna typ av musik som i Rock of Ages. Men kan man leva med dessa mindre brister är denna uppsättning ett solklart måste!



Exempelbetyg: Dirty Dancing, Rock of Ages.



MVG: Mycket Väl Godkänt - Högsta tänkbara betyg och här talar vi magi på hög nivå, musikal och talteater när den är som allra bäst och bjuder på åtskilliga magiska ögonblick där man går hem med en Wow känsla och ryser efteråt. Mina favoritmusikaler hamnar oftast här.



Exempelbetyg: Cats UK/Europe tour, Priscilla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar