lördag 5 oktober 2013

Jonas Gardell - Mitt enda liv VG


Jonas Gardell – Mitt enda liv

Var: Maxim teatern, Stockholm

När: 3/10 2013

Betyg: VG

 Detta är verkligen en upplevelse som har allt. Visst kan man kalla det för en Jonas Gardell show med sång och dans, men lika mycket är det en monolog i ett rasande tempo, en monolog som beskriver en inte helt vanlig persons liv på en och en halv timme. Men lika mycket är det en musikal, en musikal på temat Mitt enda liv, det enda liv jag har och det enda liv jag vill ha. För det är vad denna show är, en resa genom en ganska vanlig persons högst ovanliga liv. Jonas Gardell är i högform och det märks att det är premiär, för han sprudlar av energi genom hela föreställningen och ibland undrar man hur han orkar, han är ju trots allt inte purung längre. Men vad annat göra när det är så mycket att berätta om denna fantastiska resa samhället och han själv har gjort på bara några få decenier, i stort sätt samma tidsperiod som Cats har spelats? Det blir bara helt underbart och till sist sitter man bara och njuter av allt, ett spektakel jovist, men ett underbart spektakel.

Ska man plocka ut någon godbit ur denna enormt bra blandning av monolog och sångnummer blir det ändå Joanna Pereras underbara tolkning av Benjamins sång, en sång byggd på ett centralt stycke ur Torka aldrig tårar utan handskar. Att Joanna var en begåvad musikalartist (Hair, West Side Story) och duktig sångare visste jag, men jag kunde aldrig ana att hon hade sådana fantastiska röstresurser.

Denna föreställning måste upplevas! Kanske inte av de allra yngsta då det är mycket ”runda ord” och vuxet språk men av alla andra som gillar att roas och oroas i höstmörkret, men skynda att boka, Jonas Gardell är en enterteinmer ut i fingerspetsarna och som sådan lär han förmodligen dra fulla hus hela hösten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar