söndag 19 oktober 2014

Diplomati


Diplomati – Om svensken som räddade Paris.

Var: Stocholms Stadsteater

När 18/10 (Genrep)

Betyg: Genrep – Inget betyg

Detta är historien om svensken som räddade Paris under den tyska ockupationens sista dagar – Raoul Nordling (Allan Svensson) och hans diskussion med den tyska generalen Dietrich von Choltitz (Thomas Bolme) under en intensiv och för Paris mycket avgörande dag i augusti 1944. Samtidigt är det en för de flesta svenskar relativt okänd berättelse om hjältemod och karaktärsstyrka i ett av krigets mest avgörande skeenden.

Personligen älskar jag detta drama och tiden flyger iväg medan man dras in i den spännande och intensiva handlingen som kryllar av referenser som alla som är intresserade av och har studerat andra världskrigets historia känner till och njuter av. Men frågan är om ävan de som inte är lika historieintresserade som jag är njuter lika mycket av detta drama? Jag vill gärna svara ja eftersom det är ett intensivt drama om viktiga mänskliga och moraliska beslut som alla nog kan bottna i. Men helt klart är att alla som älskar historia och har läst mycket om andra världskriget kommer att älska detta mästerverk! Det är skönt att se Stadsteatern visa framfötterna och brilliera i modern och aktuell dramatisk teater där allt är väl sammanhållet av Phillip Zandéns lysande och precisa regi.

Till sist måste jag få notera att jag på senare tid har fått äran att se tre mästerverk (Sweeney Todd, Chicago och nu Diplomati) av stadsteatern som inte står många efter och som framförallt är regisserade med en styrka och precission som gör mig riktigt glad och stolt. Dessa tre sinsemellan väldigt olika uppsättningar visar vad Stockholms stadeteater kan åstadkomma när den är som bäst och jag hoppas att de håller fast vid denna lovande utveckling så att man även framöver får se mycket mer av detta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar