Livet är en schlager
Var: Cirkus, Stockholm
När 26/9 2014
Betyg: VG
Livet är en schlager är en musikal byggd på filmen med samma
namn och är gjord av Jonas Gardell (Manus/Regi/Sångtexter) och Fredrik Kämpe
och har något så ovanligt som en CP skadad person i en av huvudrollerna,
nämligen Jonas Helgesson som David. David skriver musiken till en schlagerlåt
(Vilken passande nog är Jonas superhit Aldrig ska jag sluta älska dig) som Davids
vän Mona Berglund (Helen Sjöholm) skriver en text till och skickar in till
melodifestivalen och får den sedan antagen till den stora finalen – passande nog
på samma Cirkus som musikalen spelas på. Men det som bekymrar den
schlagertokiga Mona, hennes vän Candy Darling (Peter Jöback) och hennes man
Bosse Berglund (Johan Glans) är att hon aldrig har berättat att det är David
som ligger bakom musiken till hennes once in a lifetime chans att slå igenom i
Schlagersverige och bli den schlagerdrottning hon vill bli. Men en CP skadad
persons drömmar om att arbeta med musik är väl ett mindre bekymmer i
sammanhanget, eller? Förutom det fantastiska samspelet mellan David, Bosse,
Candy och Mona är musikalens stora behållning givetvis låtarna och då främst
Aldrig ska jag sluta älska dig som jag även hörde på Jonas Gardells Mitt enda
liv och den nyskrivna Annars vore jag inte jag lysande framfört av Peter
Jöbacks Candy i en gripande scen tillsammans med David. Men som vanligt tar
även den månghövdade ensemblen (Med blandannat än storartad Oscar Pierro
Lindén) stor plats här och vi får se lysande imitationer av många profiler inom
den svenska schlager och musikscenen och tilläggas bör att en mängd kändisar
passerar revy genom denna musikal utan att egentligen vara med, hur säger jag
inte.
Musikalen har ett viktigt budskap om att älska alla för den
man är och se människorna bakom oväsentliga saker som handikapp och hudfärg men
man kan ändå tycka att den är väl lång (nästan 3 timmar) i förhållande till det
låga (17) antalet låtar och att man kanske hade vunnit mer på att välja fler
låtar ur den enorma svenska schlagerskatten och att låta dessa vara drivande i
berättelsen. Låtarna är visserligen väldigt bra och välsjungna men det känns
ändå som att musikalen tar en paus när många av låtarna spelas vilket är synd
nu när man har tillgång till hela den färgsprakande schlagervärlden och dess
låtskatt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar