söndag 7 juni 2015

Quidam


Quidam – Cirque du Soleleil

Var: Globen, Stockholm

När: 6/6 Matine.

"Vi har magisk magi!" -Pippin



Cirque du Soleleils Quidam är en föreställning som är enormt svår att beskriva på traditonellt sätt då den till sin natur är en väldigt visuell föreställning som måste ses och uppleva för att göras full rättvisa i en recension av detta slaget även om jag ibland kan tycka att det berättande inslaget i denna visuella fest är lite för svag och otydlig för att passa mig. Jag hade gärna sett att man sneglade mer åt musikalernas sätt att berätta en god historia på och gett huvudpersonen eller möjligen den huvudlöse mannen en mer påtaglig presentatörsroll. Det hade lätt till att man fått följa nykomlingens väg in i detta fantastiska universums många äventyr på ett bättre sätt.

För här är berättelsen är enkel nog och beskriver hur den lilla flickan Zoé (Alessandra Gonzáles) lämnar sin inrutade familj för att ta del av stadens många färgstarka Quidams – Förbipasserande och det är också det drivande temat som skapar framåtrörelse och intigritet åt denna shows alla fantastiska akrobatnummer. För fantastisk akrobatik är själva kärnan i både denna show och vad jag förståll hos alla Cirque du Soleleils shower och de har samlat några av i mina ögon världens bästa akrobater och cirkusartister för att kunna levera denna magi. Och leverar gör de vilket är själva anledningen till att denna show just är svår att beskriva för mig. Dessutom kan jag ibland tycka att det finns lite för mycket att se och titta på och som van teaterbesökare dras blicken ständigt från huvudnumret mitt på den runda scenen och bort mot allt det som sker i bakgrunden, vilket i sin tur leder till att jag oftare än jag önskar missar huvudnumrets mest halsbrytande sekvenser.

För halsbrytande sekvenser finns det gott om i denna föreställning och jag minns speciellt repakrobaten som avslutade sitt nummer genom att enbart hänga med repet virat runt halsen och gav på så vis hela numret en framåtdrivande och berättande karaktär samtidigt som man satt och undrade hur i allsindar hon bar sig åt och det var inte första gången jag undrade det under hennes magnefika nummer. Dessvärre fick man aldrig veta vem denna fantastiska akrobat var eller ens vilken roll hon spelade i föreställningen och det är därför jag återigen kan sakna någon conferencier eller liknande som berättar för den lilla flickan och oss i publiken vilka hon möter och vad som händer.

 Men och andra sidan är inte denna föreställning en show som det sägs särskilt mycket i och av denna anledning både internationellt gångbar och tidlös, om ni någon gång skulle ha chansen att se en av deras föreställningar vet ni med säkerhet vad jag menar. För om man gillar dans och akrobatik är detta helt enkelt galet bra. Merci!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar