fredag 22 juli 2016

A Midsummer Night Dream


A Midsummer Night Dream

Var: Parkteatern, Stockholm

När: 21/7 2016

Ur led är tiden, vem är jag att vrida den rätt igen? – Hamlet.

Det är inte ofta jag har sett parkteater föreställningar på engelska eftersom de allra flesta föreställningar ges på svenska. Men när man bjuder publiken att se – och i viss mån delta i, en omarbetad version av Shakespeares klassiker ”A Midsummer Nights Dream” (En midsommarnattsdröm) känns det klockrent att höra denna pjäs framföras på klassiskt brittisk engelska.

I denna version har man valt att förlägga pjäsen till hippieerans glada och frigjorda sextiotal och som varm anhängare till en av mina favoritmusikaler Hair kan jag inte låta bli att le en smula åt denna mycket lyckade updatering av pjäsen. För var annars än i hippiernas frigjorda tid blir användandet av droger och blomstoft en helt naturlig del av det man förväntar sig av en omgivning? Det är så naturligt gjort att man nästan undrar om inte Shakespeare själv anade och gillade denna periods frigjorda syn på livets alla glädjeämnen när man ser detta?

Artisterna är både från sverige och england och gör en suverän prestation med att gestalta stor och omfattande textmassa trots kort repperiod och det är ett styrkebevis från bland annat Cilla Silvias sida att man lyckas få fram en pjäs på en så hög nivå med så liten reptid. Då märks denna korta reptid mer på viss osäkerhet i ljudbåset där man alltför ofta hör mikrofoner som stängs av när de ska vara på vilket gör att man kan anta att en del av de underbart framförda replikerna gick förlorade för dem som satt längre bak än jag gjorde. En sådan här pass komplicerad produktion kan jag som recensent tycka kräver en viss längd på repetionerna för att alla delar i den ska sitta och det gäller lika om man kör tre eller hundra föreställningar.

På det hela taget är detta en mycket lyckad föreställning och jag något jag verkligen gillar är att man vågar inkludera publiken så mycket som man gör. Jag gillar interaktiv teater och detta är något jag verkligen vill se mer av i teatersverige och inte bara i samband med uppsluppen sommarteater. För som publik vill jag kunna dras in i och vara en del av skådespelarnas värld däruppe på scen. Jag vill kunna se karaktärer gå runt bland publiken eller vara aktiv på scen innan föreställningen börjar och jag vill se att man vänder sig direkt till publiken och ser den under föreställningens gång. God teater funkar för mig allra bäst när den ”fjärde väggen” bryts och det funkar excellent här. Well done!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar