onsdag 20 juli 2016

Star Trek: Beyond

Star Trek: Beyond

Var: Filmstaden Scandinavia - IMAX
När: 20/7 2016


We need more power, Scotty! - kapten Kirk.


Jag tyckte filmen var en av de bättre i serien och får ett betyg klart över medelvärdet. Fienderna var av helt ny typ och det gav en mycket fräsch känsla där många stridscener gjorde att jag satt och gapade. Mig veterligt kan jag inte komma på någon liknande fiende i någon av Star Treks serier eller filmer och det är ett stort plus. Hade gärna sett att man minskat ner på skakiga kameran filmandet i en del närstridscener - Som det var nu blev man nästan åksjuk och hade stundtals svårt att fokusera.


Det var ett mycket lyckat lyft med en ny regissör och det är skönt att slippa JJ Abrams försök att härma Star Wars. Här har man återgått till det som för mig är kärnan i Star Trek och det kändes skönt och fräscht. Besättningen är ute på outforskat territorium och fienden känns formidabel och svårbesegrad på samma sätt som Borgerna var det i First Contact. Precis som i denna film (en av mina favoriter i serien) finns ändå humorn och de roliga one linerna nära till hands trots den mörka och skrämmande omgivningen. Man behöver skratta i en sådan här actionrulle och det fick jag anledning till många gånger - Både åt "lillen" och åt små subtila vinklingar åt oss fans.


Även Enterprise kändes fräscht och mer genomarbetat än i de tidigare filmerna i det nystartade universumet. Det kändes mycket mer som att besättningen befann sig på ett och samma rymdskepp än till exempel i Star Trek där jag fick känslan att man vandrade runt i två eller tre olika rymdskepp designmässigt. Mycket bra!


Skurken var mycket bra spelad och den vithyade flickan bidrog mycket till stämningen och humorn. Dock ser jag gärna en kvinnlig skurk nästa gång eftersom jag vad jag kan minnas bara har sett manliga "huvudskurkar" i filmerna hittills. Det skulle väl vara ett tidens tecken med en kvinnlig elaking som ställer till problem för våra hjältar?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar