lördag 13 januari 2018

American Idiot enligt VRG


American Idiot enligt VRG
Var: Maximteatern, Stockholm
När: 12/1 2018
Wake me up when september ends – American Idiot.
Trots bra insatser från alla inblandade var inte American Idiot när den gick på Cirkus för ett par år sedan någon av mina absoluta favoritmusikaler och jag tyckte bland annat att för få kvinnliga karaktärer namngavs och att det var för lite dialog som bar upp handlingen mellan låtarna.
Därför är jag glad att kunna konstatera att denna uppdaterade version har fått något mer dialog och satts i ett sammanhang som för mig känns mycket intressantare. Där ursprunget utspelade sig året efter 9/11 har man här valt att lägga den något år in i framtiden och belyser tiden före det amerikanska valet år 2020. Det gör att man får en mycket tydligare spegling av den tid vi lever i nu och den splittring den amerikanska väljarkåren upplever efter det senaste valet.
Det är fortfarande lika få kvinnliga karaktärer namngivna men de extra dialogsekvenserna gör mycket för att man lättare ska kunna hänga med i och förstå berättelsen som framförs via sångerna. American Idiot framstår på så vis som en mycket mer komplett berättelse än vad jag upplevde att den var förra gången.
Sångerna i sig är bra och välskrivna – Men de känns inte som att de är en egen berättelse så som sångerna i till exempel Cats gör. Därför behövs dialogen som ett medel att framföra berättelsen man vill visa på scen och det gör att jag tycker att man här får mycket mer av ett sammanhang än man fick förra gången – Plus att detta känns som en musikal som blir lättare att förstå och begripa ju fler gånger man ser den.
Som vanligt när jag ser en Viktor Rydberg Gymnasiets musikal blir jag imponerad över kvaliteten de medverkande och det kreativa teamet bakom denna musikal har. Det är inte mycket som behöver tillföras för att detta skulle kunna bli en professionel uppsättning på till exempel China teatern och då får man inte glömma att detta är vanliga gymnasieelever som är handplockade från tre av VRGs gymnasieskolor och som inte har mer gemensamt än en brinnande passion för teater och musikal och de lyckas ändå producera en serie musikaler som håller nästintill professionel privatteater kvalitet. Det är imponerande och det är anledningen till att jag återkommer till VRGs produktioner på Maximteatern år efter år.
Denna musikal är i första hand en rock and roll musikal och rekomenderas varmt till alla älskare av denna typ av musik. Men man bör inte ta med de yngsta barnen på denna eminenta musikal då det referas till mycket som kanske inte är sådant barn i den yngre åldergruppen bör höra.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar