American Idiot enligt VRG
Var: Maximteatern, Stockholm
När: 12/1
2018
Wake me up
when september ends – American Idiot.
Trots bra insatser från alla inblandade var inte American
Idiot när den gick på Cirkus för ett par år sedan någon av mina absoluta
favoritmusikaler och jag tyckte bland annat att för få kvinnliga karaktärer
namngavs och att det var för lite dialog som bar upp handlingen mellan låtarna.
Därför är jag glad att kunna konstatera att denna
uppdaterade version har fått något mer dialog och satts i ett sammanhang som för
mig känns mycket intressantare. Där ursprunget utspelade sig året efter 9/11
har man här valt att lägga den något år in i framtiden och belyser tiden före
det amerikanska valet år 2020. Det gör att man får en mycket tydligare spegling
av den tid vi lever i nu och den splittring den amerikanska väljarkåren
upplever efter det senaste valet.
Det är fortfarande lika få kvinnliga karaktärer namngivna
men de extra dialogsekvenserna gör mycket för att man lättare ska kunna hänga
med i och förstå berättelsen som framförs via sångerna. American Idiot framstår
på så vis som en mycket mer komplett berättelse än vad jag upplevde att den var
förra gången.
Sångerna i sig är bra och välskrivna – Men de känns inte som
att de är en egen berättelse så som sångerna i till exempel Cats gör. Därför
behövs dialogen som ett medel att framföra berättelsen man vill visa på scen
och det gör att jag tycker att man här får mycket mer av ett sammanhang än man
fick förra gången – Plus att detta känns som en musikal som blir lättare att
förstå och begripa ju fler gånger man ser den.
Som vanligt när jag ser en Viktor Rydberg Gymnasiets musikal
blir jag imponerad över kvaliteten de medverkande och det kreativa teamet bakom
denna musikal har. Det är inte mycket som behöver tillföras för att detta
skulle kunna bli en professionel uppsättning på till exempel China teatern och
då får man inte glömma att detta är vanliga gymnasieelever som är handplockade
från tre av VRGs gymnasieskolor och som inte har mer gemensamt än en brinnande passion
för teater och musikal och de lyckas ändå producera en serie musikaler som
håller nästintill professionel privatteater kvalitet. Det är imponerande och
det är anledningen till att jag återkommer till VRGs produktioner på
Maximteatern år efter år.
Denna musikal är i första hand en rock and roll musikal och
rekomenderas varmt till alla älskare av denna typ av musik. Men man bör inte ta
med de yngsta barnen på denna eminenta musikal då det referas till mycket som
kanske inte är sådant barn i den yngre åldergruppen bör höra.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar