fredag 6 juli 2018

Trettondagsafton enligt Polar Eclipse


Trettondagsafton enligt Polar Eclipse.

Var: Galärparken, Stockholm

När: 5/7 2018

Do you remember the tales, Frodo? The great ones, those who matter? – Sam, Lord of the ring.

Polar Eclipse Theatre är tillbaka på Parkteatern och fortsätter sin serie med klassiska Shakespeare uppsättningar på eget vis och denna gång är det Trettondagsaftons tur. Vi bjuds på en mustig komedi i klassisk film miljö fylld av Shakespeares originaltext på engelska.

Här berättar man hur Viola (Cilla Silvia) drabbas av ett skeppsbrott och hamnar i det mystiska riket Illyria där hon klär ut sig till man för att kunna smälta in en miljö som mer känns som en filminspelning än något annat. Det är en klassisk förvecklingskomedi där Viola blir förälskad i en man samtidigt som en av Illyrias divor blir förälskad i hennes manliga alterego Cesario och det blir således gott om förvecklingar på vägen.

Det är roligt och underhållande men jag kände inte igen lika många filmreferenser som jag hade trott på förhand – Dock är det svårt för undertecknad att veta om det är för att dessa saknades eller om det är för att jag inte upptäckte dem på grund av bristande kännedom om den tidens klassiska filmer. Dock kände jag igen inledningens MGM logga (med lejonet som ryter) och referensen till musikalen ”Anything goes”.

Jag såg Trettondagsafton på Stadsteatern för några år sedan och jag tycker att denna bearbetning står sig väl med deras uppsättning trots att föreställningarna har helt olika uppsättningsidéer. I denna uppsättning har man tagit sig större friheter att arbeta fram sin uppsättningsidé än vad Stadsteatern tog och det funkar väldigt bra i den mer lekfulla miljö som Parkteatern erbjuder – Det känns helt enkelt som att det är mer tillåtet att bearbeta material här än det är inne på Stadsteatern. Det har för det mesta funkat bra genom åren och det ger en intressant inblick i hur stora friheter ett kreativt team har i arbetet med ett klassiskt mestervärk.

På det hela taget mycket bra gjort och jag ser fram emot framtida uppsättningar av detta gäng. De levererar alltid det en god komedi ska göra – En stunds god underhållning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar