fredag 22 juni 2018

Stoppa världen - Jag vill kliva av tagning 2.

Stoppa världen - Jag vill kliva av tagning 2

Var: Galärparken, Stockholm
När: 22/6 2018
Vatten, Staden är full av vatten. Robert Broberg

Än en gång upptäcker jag hur mycket man vinner på att se en musikal ny musikal en andra gång när man kan fokusera på annat än att hänga med i berättelsen. Dessutom har jag tagit reda på lite mer omkring musikalens format och tankar kring hur man spelar denna än förra gången och det hjälper också. Det känns också som att denna berättelse har en del likheter med Godspell och A Gentlemens Guide To Love And Murder där det är tänkt att ensemblen ska ha många olika roller som man hoppar in och ut ur under den i grund och botten episka berättelsens gång.

Det jag ibland kan sakna här är en tydlig antagonist till huvudpersonen Lilleman. Det närmaste man kommer är den skällande chefen som regelbundet skickar ut protagonisten på diverse företag och affärsresor vilka ofta föranleds av att hans fru har blivit gravid igen. Det gör att historien känns ganska revyartad med teman som spinner kring Lillemans jakt på lycka och framgång.

Det leder till många tänkvärda funderingar kring nutidsfenomen och roliga sånger med Bygga upp ett berg i förgrunden men jag hade ändå önskat att huvudpersonen var försedd med en Javert - En antagonist som driver honom in i olika situationer och för berättelsen framåt när Lilleman är klar med respektive scen.

Men det hindrar inte att jag skrattar mycket vilket är tanken med denna varma och underhållande musikalkomedi. Det finns något att glädjas åt för alla och på väg hem kan man nynna på alla minnesvärda sånger som denna föreställning är försedd med. Uppdateringen är fräsch och man har från det kreativa teamets sida koll på alla de senaste trenderna i och med referenser från allt från knytblus via Tinder till Donald Trump och amerikansk kändis tv. Det kunde man inte ha gjort bättre.

Skynda er att se denna musikal innan den läggs ner - Det är i skrivande stund bara fyra föreställningar kvar av denna Parkteaterföreställning. Med det sagt hoppas jag på da capo nästa år och att man vågar fortsätta denna väg med fler musikalföreställningar kommande år. Det finns inte mycket bättre än att se på en underhållande musikal utomhus en varm sommardag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar