torsdag 18 februari 2021

Cinderella enligt Rodgers och Hammerstein.

 Cinderella enligt Rodgers och Hammerstein.

 Var: Disney plus.

När: 18/2 2021

Det börjar verka kärlek banne mig – Schlager med samma namn.

 

Det här är den klassiska berättelsen om pigan som förälskar sig i en vacker prins på en bal hon bara får stanna till midnatt på men det är inte Disneys berömda version utan Rodgers och Hammersteins musikalversion. För precis som i flera andra av Disneys berömda filmer finns det här en gammal saga som fler kan ta sin tagning på och detta är ovanligt bra gjort.

Denna version följer sagan väldigt väl och allt man förväntar sig är med även om jag saknar de söta mössen och fåglarna som hjälper Cinderella med klänningen i Disney versionen. Dock saknar jag inte fantastisk musik, bra sång och underbar dans som det finns i överflöd i denna film. Detta enbart gör att jag gärna skulle vilja se en svensk musikaluppsättning av denna någon gång.

Det är kul att se klassiska ansikten som Whoopie Goldberg och Whitney Houston i denna film och den känns mer modern än åldern ger sken av med tanke på att det är en väldigt blandad ensemble och att det verkar vara en i stort sätt helt ”blind casting” vilket känns väldigt modernt med tanke på att filmen har några år på nacken vid det här laget.

Men den stora behållningen för mig är musiken och de många dansnumren som denna film innehåller och jag vill ge en stor eloge till artisternas dans förmåga. Enbart detta gör att jag kan rekommendera denna film varmt till alla som gillar dans musikaler. Så gå in på Disney Plus och se denna film ni som har denna streamningtjänst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar