tisdag 12 juli 2022

Strange New Worlds S 1

 Strange New Worlds S 1.

Var: Paramount plus.

När: Juni och Juli 2022

I am a doctor Jim, not a miracle worker. TOS.

 

Det bästa med Strange New Worlds är att det ännu än gång visar hur olika Star Trek serierna kan vara samtidigt som de likväl är väldigt bra Star Trek. Den här gången har man valt att göra en prequel historia till Originalserien (Kirk, Spock med flera) men med kapten Pike i huvudrollen – Han som var kapten i den första ovisade piloten till originalserien.

Det är bra gjort och Enterprise är uppdaterat på ett snyggt sätt men utan att för den skull tappa alla viktiga element som fanns i originalserien. Bytet av kapten och många i besättningen innebär också att man inte är lika bunden av det som hände i originalserien och man har en kul twist i att kapten Pike vet när och hur han ska dö vilket ger ett tema jag inte har sett förut i Star Trek.

Det är också skönt att man har valt att återgå till det klassiska en story per episod formatet som jag har saknat i både Discovery och Picard. Det ger en unik möjlighet att spinna berättelser som fokuserar på en eller flera karaktärer i besättningen snarare än att hela tiden driva fram den övergripande berättelsen.

Är det något jag tyckte var mindre bra är det att man valde att ha med ett Alien inspirerat avsnitt där besättningen jagas av Alien liknande Gorn varelser och jag är som bekant ingen stor vän av skräck. Det var visserligen ett spännande och annorlunda avsnitt men jag hade hellre sätt att man berättade denna med mindre skräckfilminslag.

Dessutom är det synd att man gjorde sig av med två av de intressantaste karaktärerna och en av två aliens ombord på Enterprise under denna första säsong. Jag hade gärna sett mer av dessa karaktärer och jag hade gärna sett fler av de många aliens som Star Trek rymmer på bryggan i denna serie.

Men SNW sammanfattar allt det jag gillar med riktigt bra Star Trek och säsongsavslutningen var bland det bästa jag har sett i denna genre på senare tid. Det är synd att det bara ska vara tio avsnitt i en säsong men det som är rekommenderas varmt till alla som gillar god rymdunderhållning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar