söndag 2 juni 2024

Matilda besök 3

 Matilda besök 3

Var: Kulturhuset Stadsteatern
När: 1/6 2024
Är man stark måste man vara snäll! - Bamse.

Matilda fortsätter att vara väldigt bra och nu fick jag dessutom chansen att se Lisette Pagler som läraren och Maja Söderström som Matilda vilket fick mitt hjärta att spinna hela föreställningen.

Matilda är ännu än i raden av många väldigt bra uppsättningar på Stadsteatern och en väldigt aktuell sådan. Barnets kamp mot en oförstående omvärld med rektor och familj i täten behövs mer än någonsin och det blir nästan lite väl läskigt när rektorn Agatha är i farten.

Ett par saker jag kanske hade gjort annorlunda är dels öppningsscenen på kulturskolans pjäs som känns friställd från handlingen i övrigt (utom sekvensen där Matilda föds.) och dels den ryska maffian som jag gärna hade bytt till något annat i dessa tider. Man hade kunnat tänka sig öppningsscenen på BB istället och maffian utbytt mot svenska gäng kriminella till exempel.

Men detta hindrar inte att Matilda är en väldigt bra musikal som jag gärna hade sett flera gånger. Det är också en väldigt bra slutpunkt på teater vår som blir väldigt svår att toppa med 3 besök på Wicked och 3 besök på Matilda i täten. Men även Den lilla sjöjungfrun, Hazel och Moulin Rouge var väldigt kul att se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar