Kristina från Duvemåla
Var: Cirkus – Stockholm
När: 16/9
2015
It’s nice
to see me, isn’t it? Glinda – Wicked
Jag älskade Kristina från Duvemåla när den gick på Cirkus
förra gången runt millenieskiftet och jag är glad att kunna konstatera att den
är precis lika bra eller ännu bättre nu. Den har blivit lite tajtare och
ensemblen har minskat något eftersom enstaka bi roller har försvunnit,
övertagits av någon annan eller blivit dubbelroller. Dessutom har tydligheten i
vissa av scenerna ökat vilket gör att en väldigt bra musikal har blivit om
möjligt ännu bättre.
Denna uppsättning har flyttats över från Helsingfors Svenska
teater via Göteborgsoperan och Kristina spelas av finlandssvenska Maria Ylipää
och det är en stor anledning till att denna roll känns som något eget istället
för att ”bara” bli en ren Helen Sjöholm (som spelade Kristina med bravur på 90
talet.) vilket också bidrar till att göra hela uppsättningen till något mer än
bara en ren fortsättning på vad som sattes upp för 20 år sedan. Så jag kan nöjt
konstatera att Maria mer än väl fyller upp Helens mycket stora skor i denna
musikalens viktigaste roll. För givet är att allt här pekar mot henne och
hennes resa från trygg bondefru i hembygden till en främling i det nya landet
och det krävs en kvinna utöver det vanliga för att bära denna roll.
Maria gör lysande insatser i favoriter som Duvemåla Hage,
Hemma, Du måste finnas och Modern och barnet för att nämna några.
Men denna utmärkta musikal har även många melodiska godbitar
åt den månghövdade ensemblen och jag minns främst musikalens mest kända låt
Guldet blev till sand som framförs av Oskar Nilsson (Robert) på ett sätt som
nästan är ännu bättre än Peter Jöback och hans ersättares prestationer i samma
låt vilket gläder mig oerhört. Även favoriter som Kom, vi öppnar alla Grindar,
Ulrika i Westergöhl, Tänk att män som han kan finnas och Präriens drottning
framförs på ett mycket storartat sätt som gör att jag ryser av välbehag mest
hela kvällen och i den magnifika finallåten är jag rentav på vipen att börja
gråta av lycka.
En särskild eloge måste ges till barnensemblen som vid flera
tillfällen och särskilt under just Präriens drottning gör fantastiska
rollprestationer som tyder på att det finns gott om framtida musikalstjärnor i
det gänget.
Jag brukar hålla musikalen med min favoritrollfigur Elphaba,
Wicked som varandes den musikal som har bäst musikscore av alla musikaler jag
har sett – Men efter att ha sett denna fantastiska musikal kan jag inte låta
bli att håll denna som varandes i paritet eller rentav bättre musik och
sångtextmässigt än Wicked och det är på det hela taget det bästa betyg en
musikal kan få. Att jag gärna vill se denna igen och kan rekomendera denna till
alla som älskar bra musikaler behöver ingen tvivla på alls. Enda lilla
nackdelen är dess längd på runt 3 timmar men det krävs för att berätta denna
färgsprakande och praktfulla tragedi.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar