lördag 19 september 2015

Att se lista.

Tänkte ta tillfället i akt och göra en lista över de musikaler jag främst vill se av dem jag ännu inte sett och en särskild lista för dem jag har sett men vill se i Sverige/Stockholm. Tar inte med Cats eftersom alla vet att jag älskar denna!


Musikaler jag vill se:


Avenue Q (Underbart rolig och väldigt aktuell dockmusikal)
Miss Saigon (Denna vill jag se ännu mer efter att ha njutit av 25 års filmen.)
Starlight Express (Hög tid att denna spelas i Sverige!)
Chess
Charlie and the Chocolade Factory (Kalle och Chockladfabriken)
Matilda (Kommer till stadsteatern i höst.)
School of Rock (Borde vara perfekt för China teatern.)
Frozen/Frost (Ska tydligen komma till Sverige runt 2025)
Back To The Future (Finns äntligen som scenmusikal!)
Måndag Hela Veckan (Missade tyvärr Karlstad uppsättningen.)
Disneys Newsies (Scenversionen på Disney Plus var enormt bra.)


Musikaler jag vill se i sverige men har sett utomlands:


Wicked (Längtar till Göteborg i höst!)
Lejonkungen (Samma fråga där!)


Musikaler jag älskade och vill se mer av:


De tre musketörerna (Alexander Mörk Eidems underbara version!)
Kristina från Duvemåla (Var fantastiskt både gångerna på Cirkus.)
Hair (Denna tribe musikal har mycket av det jag älskar mest med Cats i sig.)
West Side Story (Dansen i denna är underbar!)
Trollkarlen från Oz (Mest eftersom Elphaba var med)
Pippin (Älskade den på Kulturama och vill gärna se en stor proffsproduktion!)
Joseph and the amazing... (Tror denna skulle kunna bli suverän fest för både ögon och öron!)
Fantomen på operan(Cirkus uppsättningen var sagolikt bra)
Les Miserablés (Underbar i Karlstad!)
Jesus Christ Superstar (Stark berättelse.)
Something Rotten (En riktigt vass musikalkomedi! Vem sätter upp i Stockholm?)
Big Fish (Fantastisk sago musikal.)
Skönheten och Odjuret (En av de bättre Disney musikalerna.)
Annie (En klassisk Broadway musikal som var riktigt charmig.)
Book of Mormon (Satirmusikal av det bättre slaget, jag har sällan skrattat så mycket)
Firebringer (Älskade Robins version och det känns som en bra skolmusikal)
Djur som hatar människor. (Alltså vad kan man inte gilla med denna?)
A Chorus Line (Var lika bra som jag trodde.)
Moulin Rouge (Suverän kärlekshistoria.)

Filmer och annat jag tror skulle bli bra musikaler:

Arn (Första boken i första akten och tredje boken i andra med hänvisningar till den andra)
Zootopia (Disneyish djurberättelse om kanin som vill bli polis.)
Moana (Älskar filmen och är klockren om någon skulle komma på hur man gör den på scen.)
Star Wars Originaltrilogin. (Vilket barn vill inte se Star Wars på scen?)
Lego City.  (Lego har så mycket annat så varför inte en musikal?)
Aristocats (Disneys kattfilm tror jag skulle bli en bra scenmusikal - Men den behöver göras om en del.)
En del av mitt hjärta. (Känns som en väldigt bra scenmusikal.)
Kapten Sabeltand och den magiska diamanten (Bra barnmusikal.)
Pelle Svanslös (Den senaste filmen gör sig väldigt bra på scen tror jag.)

Kommande filmer och filmer det ryktas om:
Wicked - Älskar scenmusikalen och vill se den som film.


Finns säkert fler men får jag se dessa framöver blir jag mer än nöjd!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar