fredag 11 maj 2018

The Diner 2.0

The Diner 2.0

Var: Balettakademin, Stockholm.
När: 10/5 2018
Jag ville bara säga förlåt, du är inte ensam om att bära denna känsla - Michael Wiehe


The Diner 2.0 har tagit ett vanligt koncept i skolvärlden och satt ihop en egen handling utifrån ett väl valt utbud av musikalsånger ur musikaler som passar in på det övergripande temat man har valt.


I detta fall fokuserar man handlingen på en för mig relativt okänd musikal - Waitress och har således placerat denna musikals handling i en anonomym bar där ett antal karaktärer samlas och man får känslan av att flera av dessa är ifrån de andra musikaler man fokuserar på.


Dessa musikaler är Next To Normal, The Last Five Years, Legally Blonde, Fun Home och Book Of Mormon vilket är extra kul eftersom det är musikaler jag har sett i olika sammanhang genom åren.


Mitt favorit avsnitt i denna utmärkta musikal är nog när man i mitten av första akten för ihop Fun Homes "Changing My Major" (Ändrar min livsstil) med Book Of Mormons Turn It Of (Stäng den av eller Bara Släck som China sa) eftersom dom två låtarna i hop ger ett helt oanat djup åt båda sångerna som jag kanske inte ska avslöja här. Däremot kan jag avslöja att jag älskar när man i sådana här sammanhang förser mig med överraskande vändningar och oväntande insikter kring vad låtarna ur tidigare sedda musikaler också kan avse. För det är sådant som är lätt att missa om man inte får det förevisat för sig i sådana här sammanhang.


Det är kul att se hur mycket artisterna i Balettakademins klass har utvecklats från höstshowen jag såg i början av deras år på skolan och det är något av det bästa med att följa en musikalklass genom flera föreställningar under deras tid på skolan. Jag fick dessutom äran att se flera av dessa elever på teater Najkits Disney på Forellen föreställning i våras och det är extra kul att både se och träffa dessa igen.


Dessutom tackar jag varmt för den fina bilden jag fick tillsammans med killarna som spelade Mormoner i föreställningen - Benjamin och Mattias. Jag älskade Chinas uppsättning av Book Of Mormon och det var väldigt kul att återse denna musikal i denna föreställning. Att båda dessa gillar min absoluta favoritmusikal Cats gör inte denna sak sämre - Tvärtom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar