fredag 18 maj 2018

Bad Girls enligt SMU


Bad Girls enligt SMU

Var: Maximteatern, Stockholm.

När: 17/5 2018

Its takes a fool to remain sane.

Jag såg Bad Girls på Kulturama för några år sedan och det var därför kul att se om denna några år senare. Jag är glad över att kunna konstatera att den står sig väl och tillhör kategorin musikaler som blir bättre vid andra tillfället. Eller om det är SMUs mindre ensemble som talar till denna uppsättnings fördel – Bland annat får nykomlingen Rakel Ågren en tydligare dramatisk kurva och hon ges tillfälle att vara med mer i rampljuset än jag vill minnas att det var förra gången jag såg denna.

Bad Girls handlar om ett gäng tjejer i ett fängelse och är baserad på en tv serie vilket gör att det är flera karaktärer som kommer och går under föreställningens gång. Man har gjort sitt bästa för att koka ner hela tv serien till en knappt tre timmar lång föreställning och det har man på det  hela taget lyckats ganska bra med.

Det är många intressanta livsöden som skildras och jag hade gärna sett att man hade fokuserat ännu mer på det bagage tjejerna tar med sig in i fängelset än man gör nu eftersom det är scenerna som berättar om varje karaktärs bakgrund och liv utanför murarna som funkar bäst i denna musikal. Detta eftersom tjejernas rollfördelning inom murarna är ganska standardiserade för denna typ av musikal – Man hittar i stort sätt alla karaktärer som ”ska” finnas i en fängelse musikal här.

Det roligaste med denna musikal är ändå nivån på de deltagande musikalartisterna som nu har gått klart en tre år lång utbildning på SMU – Jag räknar med att få se många av dessa begåvade elever i olika sammanhang framöver och jag blir alltid lika imponerad över nivån som stadens skolutbildningar håller på sina slutproduktioner. Det gör att jag varmt kan rekomendera dessa till alla som vil se morgondagens stjärnor på musikalhimlen redan nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar