måndag 11 augusti 2014

Taube spelen VG


Taube spelen på Hesselby Slott

Var: Hesselby Slott under Stockholm folk festival.

När: 10/8 2014

Betyg: VG

En västkusk tradition gästar Stockholm och Hesselby Slott under Stockhom Folk Festival och det blir genast magi på högsta nivå. Som namnet antyder handlar detta om Evert Taube och dennas musik och som stor vän av dennas underbara sånger kan jag inte annat än att njuta i stora drag. Och inte blir det sämre när den gedigna artistlistan innehåller underbara artister som Niklas Andersson, Sarah Down Finer, Mikael Samuelson samt inte minst Everts mest kända son Sven Bertil Taube. Under 4 timmar blandar man kända och okända pärlor ur Everts låtskatt och jag njöt som allra mest under min favoritlåt Briggen Blue Bird av Hull men även av Fritjof och Carmencita och Rosa på bal, för att nämna ett fåtal av alla underbara låtar.

Parken i övrigt innehöll en bra blandning av gamla och nya "tivoliklassiker" i en variation som passade mig betydligt bättre än till exempel Pride parkens "Food trucks". Det fanns säkert ännu mer att se och göra i parken men eftersom det var onumrerade platser gällde det att sätta sig i god tid och just detta är anledningen till att jag föredrar numrerade platser på konserter.

Men på det hela taget en magisk upplevelse som jag verkligen hoppas återkommer nästa år. Som bonus fick jag även en autograf av Sven Bertil Taube med flera och det är alltid kul att ha som minne.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar