lördag 6 december 2014

En folkefiende.



En folkefiende.
Var: Stockholms Stadsteater
När 5/12 2014
Betyg: (Genrep, inget betyg)
När Alexander Mörk Eidem gör Henrik Ibsens En folkefiende gör han den på sitt egna sätt med stora omskrivningar och en dialog som stundtals verkar ha skrivits i dagarna och inte på 1880 talet. Huvudrollens Leif Stockmann görs på ett lysande sätt av Leif Andrée och beskrivs i programmet som ”en jobbig jäkel” eftersom han i pjäsens inledning har upptäckt att vattnet i det bad som han är nyanställd läkare för är förgiftat. Hans planer på att offentliggöra detta resultat via ortens tidning får byns kommunalråd (Spelad av Cilla Thorell) att gå i taket och det hela blir inte bättre av att hon dessutom är Leifs syster. Det är många vändningar i denna pjäs och det var mer än en gång jag satt och tänkte att det är precis som i dagens sverige vilket gör att jag varmt rekommenderar denna uppsättning till alla som är politiskt intresserade. Det är dessutom en interaktiv föreställning där publiken dras med i agerandet på scen och som kräver mycket av sin publik eftersom man blir berörd och engagerad i det som händer i pjäsen. Ett stort plus är även att det händer väldigt mycket på scen hela tiden och att det liksom i Cats alltid är något som pågår i bakgrunden vilket jag uppskattar.
Alexander är en av Stadsteaterns klarast lysande stjärnor och en regissör jag uppskattar. Han har en förmåga att hitta föreställningarnas nästa nivå och därigenom skruva till karaktärer, kostym och dekor på ett som få andra har i dagens teatersverige. Jag har tidigare sett De tre musketörerna och Djungelboken av Alexander och uppskattat båda dessa verk. Det ska bli intressant att se vart Alexander tar vägen i framtiden och jag hoppas på många spännande uppsättningar av denna mästerregissör!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar