onsdag 17 december 2014

Ronja Rövardotter enligt stadsteatern


Ronja Rövardotter enligt Stadsteatern.

Var: Stockholms Stadsteater

När: 16/12 2014

Betyg: (Publikrep – Inget betyg.)

När Stadsteatern i Stockholm sätter upp Astrid Lindgrens Ronja Rövardotter under Ronny Danielsson (EVITA, JCS mfl) gör man något helt nytt och totalt annorlunda av en av våra mest älskade barnböcker. Historien är densamma som den alltid har varit när Mattis (Jacob Nordensson) får en Rövardotter som han döper till Ronja (Misa Lommi) som växer upp och möter Mattisrövarnas rival Borka (Christer Fant) son Birk (Björn Elgerd) och hur de blir vänner ute i Mattisskogen bland alla Vildvittror, Grådvärgar och andra varelser därute men allt ser och känns trots det väldigt annorlunda ut och det är en lisa för själen efter att ha sett två Ronja uppsättningar som ser ut som blåkopior av filmen. Här vågar Stadsteatern skapa ett helt nytt och modernare formspråk som verkar ta avstamp i det Viktorianska Englands avskalade synliga metall och maskindelar språk och gör det på ett sätt som känns helt rätt och fantastiskt genomtänkt. Förväntar man sig de klassiska låtarna från filmen (Rövarsången mfl) blir man dock besviken och de allra yngsta kanske tycker att det är lite för modernt realistiskt för deras smak men mig gör det inget utan snarare tvärtom!

Ronja rövardotter rekommenderas från 7 år i vuxet sällskap och denna åldersgräns tycker jag behövs då jag befarar att de yngre barnen skulle bli väl besvikna av det totalt ändrade formspråket och de uteblivna låtarna jämfört med hur det ser ut i filmen. Men förutom detta rekommenderas Ronja varmt till alla som någon gång undrat hur Astrid Lindgrens klassiker skulle kunna se ut om och när Saltkråkan ger det kreativa teamet och i synnerhet scenografen (Martin Chocholousek) och kostymören (Annsofie Nyberg) fria händer att skapa något eget och unikt som jag bara kan applådera av hela mitt hjärta! Jag hoppas verkligen att Stadsteatern fortsätter på den inslagna linjen och får chansen att sätta upp alla de andra klassikerna med för jag längtar verkligen efter nya versioner av Emil, Pippi, Karlsson på Taket, Bröderna Lejonhjärta och alla de andra. Mycket bra gjort!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar