tisdag 30 december 2014

Viva Hate VG

Viva Hate - Dramaserie på SVT

Var: SVT
När: 25-29/12 2014
Betyg: VG


Viva Hate är bra på gränsen till mycket bra men intrycket man får är ändå att den skulle ha kunnat varit så mycket mer om man inte hastade fram så. Serien är sådan att den kräver total uppmärksamhet av sin tittare och jag misstänker att formspråket är influerat av den inte helt obekanta film serien Snabba Cash och det intrycket förstärks av att man även här dras ner i en kriminell miljö där huvudpersonerna, främst Daniel (Tom Jungman) och hans bror steg för steg tvingas in i en hård och oförlåtande kriminell miljö där allt kan hända och händer. Denna grundstory är uppblandad med en kärlekshistoria mellan Daniel och Fanny (Anna Åström) och historien om bandet som Daniel är gitarrist i och låtskrivare för, titelns Viva Hate. Detta gör att jag stundtals har svårt att se vad serien egentligen vill vara och jag tycker ibland att det bryts för mycket i musiken för att egentligen ska handla om musikerna i bandet. Ty som varandes musikalfantast vill jag gärna att musiken i en musiktv serie ska vara framträdande och gärna vara med och driva handlingen och här får jag nästan det motsatta intrycket vilket jag kan tycka är synd. Jag kan ibland sakna stunder i serien när Daniel stannar upp och reflekterar en smula över allt som hänt och de livsval han tvingas göra för sin stora passions skull. Men jag misstänker ändå att mycket av det jag som relativt äldre har svårt med älskas och uppskattas av seriens huvudmålgrupp och eftersom jag trots allt har njutit av seriens tre timmar vill jag ändå ställa mig upp och applådera nu när serien är slut.


Med det sagt är frågan som varje musikalfans måste ställa sig efter en sådan här serie om detta är något material för scen i form av en musikal? Jag tror det, om fokus läggs mer på musiken och att man låter denna vara drivande i berättandet som sig bör i en musikal. Karaktärerna som behöver finnas i en musikal finns där och storyn känns i grund och botten som en suverän musikalidé.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar