lördag 3 januari 2015

Trollkarlen från Oz MVG

Trollkarlen från Oz

Var: Maxim teaern, Stockholm
När: 2/1 2015 (Nypremiär och vanlig föreställning)
Betyg: MVG (Kan knappast sätta något annat betyg!)


Dröse och Norbergs uppsättning av Trollkarlen från Oz njöt jag av tre gånger redan för ett år sedan och ännu mer nu då denna utmärkta barnmusikal utspelar sig i samma universum som min älskade Wicked gör. Ett par nya skådespelare i form av Pernilla Wahlgren (Häxan Wästan aka Elphaba), Ola Forsmed (Trollkarlen) och Andreas Nilsson (Lejonet) gör att denna nyuppsättning känns fräsch även om jag kan sakna Markoolio som Lejonet en smula. Andreas Nilsson gör en storartad prestation och fyller mer än väl upp mina höga förväntningar på denna roll men Lejonet kändes som gjort för Markoolio och då händer det ibland att man saknar en legend. Pernilla gjorde en utmärkt prestation som min favoritkaraktär Wästan (som jag älskar under hennes Wicked namn Elphaba) och Emma Rickfjord återkom som hennes katt Medusa vilket jag älskade eftersom jag är väldigt svag för musikalkatter på scen. Rekomenderas varmt till alla som vill gå och se och jag njöt i fulla drag och tog även tillfället i akt att sminka mig som min gröna Jelliklekatt Lime, vilket verkade vara varmt uppskattat. Lime är inspirerad av just Elphaba/Wästan och han trivdes lika mycket som jag gjorde.


Jag vill även passa på att tacka Pernilla, Emma och Bill Sundberg (Toto) för de fina bilderna jag fick efteråt och även Kim Sulocki (Plåtis) och Thomas Åhnstrand (Fåglis) för autograferna. Är extra förtjust för bilden med mig mellan Medusa och Toto.


Efter att ha sett denna underbara version av Trollkarlen fem gånger kan jag bara önska mig en Wicked uppsättning framöver. Wicked utspelar sig i samma Oz universum och många av de karaktärer som är med här är även med i Wicked. Dessutom får man förklaringar till hur många av de karaktärer man ser i Trollkarlen blev som de blev och då i synnerhet hur den elaka häxan Wästan - aka The Wicked Witch of the West aka Elphaba - blev så elak som hon är i Trollkarlen. Elphaba är min absoluta favoritkaraktär alla kategorier och Wicked innehåller en av musikalvärldens bästa musikscorer fylld av pärlor som Defying Gravity, No Good Deed och For Good, för att nämna några av mina favoriter. Gillar ni Trollkarlen är jag övertygad om att ni kommer att älska Wicked och det är mången musikalartist som har främst Elphaba som sin stora drömroll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar