torsdag 19 mars 2015

Återbesök på Metropolis

Återbesök på Metropolis

Var: Kulturhuset, Stockholms Stadsteater.


När: 13/3


Jag hade äran att få göra ännu ett besök på en av mina nya favoriter, den utomordentliga Metropolis på Stockholms Stadsteater och det gläder mig att konstatera att denna utmärkta och nyskapande pjäs har satt sig ännu mer och blivit en riktig pärla som jag gärna skulle sett många gånger till, främst för de underbara kostymernas skull. Intrycket man får är att man i princip har gjort en teater av en svartvit film där i stort sätt alla karaktärer är antingen svarta (arbetarna) eller vita (stadens) med undantag för några brunklädda tjänstemän och ett par riktiga färgklickar i form av nattklubbsbesökare. Men mot den svartvita bakgrund lyser de fint utmärgade karaktärerna som fyrbåkar i nattmörkret kring den stora (och möjligen New York inspirerade) storstaden Metropolis. Men om man nu tror att detta enbart är en teatervariant på filmens kostymdrama tar man helt fel då mycket av berättelsen här drivs framåt av den fantastiska dansen som gör att jag stundtals trodde att det var Stadsteaterns egen dansgrupp K. Kvarnströms som låg bakom detta och detta om något är ett gott betyg åt ensemblen som jag gärna skulle sätta in i min favoritmusikal Cats om nu någon på Stadsteatern skulle få för sig att sätta upp denna framöver.


Jag hoppas denna pjäs återkommer framöver och jag skulle gärna se en avskalad version där man fokuserar på dansen och dramat mer än specialeffekterna på Parkteatern i sommar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar