måndag 30 mars 2015

Trollkarlen från OZ - Sista föreställningen.

Trollkarlen från OZ - Sista föreställningen

Var: Maximteatern, Stockholm


När: 29/3 2015 (Sista föreställningen)


Jag var på sista föreställningen av Dröse och Norbergs fantastiska uppsättning av Trollkarlen från Oz på söndagen och jag blev inte besviken även om det kändes lite vemodigt att gå hem efteråt. Som vanligt när det är sista föreställningen blev det extra mycket energi och det kändes som att alla på scen var extra laddade för att göra denna sista resa till det magiska landet Oz extra minnesvärd för alla oss i publiken och ännu mer för mig som gjorde mitt sjätte besök på denna och inte blev det sämre av att några i esemblen gjorde roller som de inte brukade på grund av att Kim var tvungen att delta i sista föreställningen av Svarte Orm på Intiman. Eftersom jag älskar Cats och har Elphaba (Västan) i Wicked som favoritfigur känns det på något sätt som att man får det bästa ur tre musikaler i en här och mycket av denna känsla är tack vare Emma Rickjords underbara tolkning av Västans katt Medusa, något som jag kommer att sakna om jag ser Trollkarlen från Oz igen. Jag hoppas värkligen att du får vara med i Cats någon gång Emma!


Som vanligt känns det ganska tomt efter att man har sett något enormt bra sista gången och Dorothys slutreplik till sina vänner i Oz sammanfattar väl mina känslor så här dagen efter: "Det känns konstigt att jag aldrig mer får se er!" Håller dock alla tummar och tassar för att det finns en liten möjlighet att denna underbara produktion ska få en revival någon gång i framtiden, det förtjänar den.


Med det sagt ska Dröse och Norberg ta upp en av sina klassiker i höst: Nämligen Snövit med den från Jakten på Julia kända Ellen Bergström i titelrollen och Yohio som prinsen. Kan bl enormt kul att se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar