fredag 23 oktober 2015

Kristina från Duvemåla besök 2


Kristina från Duvemåla

Var: Cirkus huvudarena – Stockholm

När: 22/10 2015

Everybody deserves a chance to fly! Wicked

Tack vare Blixtens generositet är det andra gången jag ser Kristina från Duvemåla och det är tacknämligt då det förutom att vara en av mina favoritmusikaler är en episk berättelse med många detaljer att se och ta in och det har det kreativa teamet bakom denna uppsättning lyckats osedvanligt bra med. Jag såg originaluppsättningen på slutet av 90 talet och här har man glädjande nog lyckats förtydliga och förstärka flera scener på ett sätt som gör en väldigt bra musikal ännu bättre. Detta förstärks även att man använder skådespelarna i den stora och osedvanligt begåvade ensemblen mer och minst en roll har strukits när indianhövdingens repliker i slutet har tagits över av pälsjägaren Samuel Nöjd (Rolf Christiansson) och på så sätt förtydligat dennas roll som vän av ursprungsbefolkningen – som allmänt kallas för indianer.

Men denna musikal lever på dess underbara melodier och sånger som har skrivits av det kreativa teamet bakom ABBA – Björn och Benny. Det märks på låtar som Hemma, Min Astrakan, Ulrika i Westergöhl, Tänk att män som han kan finnas och inte minst musikalens mest kända nummer Guldet blev till sand som på ett begåvat sätt framförs av Oskar Nilsson (Robert). Men bra sånger kräver bra artiser för att komma till sin rätt och det har man inte minst i form av titelpersonen Kristina (Maria Ylipää) och hennes käresta Karl Oskar (Robert Noack).

Denna uppsättning kommer från Helsingfors svenska teater och det märks genom att  främst Maria sjunger med en påtaglig finlandsvensk dialekt vilket jag kan tycka är skönt eftersom det då blir tydligt att det inte är originalets Helen Sjöholm som gör denna roll utan blir en helt egen tolkning.

Detta är en av mina favoritmusikaler och den första musikal jag tyckte var tillräckligt bra att se flera gånger. Jag är glad över att kunna konstatera att den är precis lika bra eller rentav ännu bättre 20 år senare. Ska man nämna någon nackdel är det att den är lång (en bra bit över 3 timmar med paus) och kräver total koncentration nästan hela tiden. Men kan man leva med detta är det en underbar berättelse som varmt rekomenderas till alla som gillar musikaler med en stark historia och alla vänner av bra musikalmusik.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar