lördag 13 februari 2016

Musikalen besök 2

Musikalen besök 2

Var: Mälargymnasiets Aula, Järfälla, Stockholm.
När: 12/2 (Vanlig föreställning med tidigare elever inbjudna som publik)


All Good Things... (Star Trek Next Generation)


Jag valde fredagens föreställning av Musikalen för att alla elever från tidigare års musikaler var inbjudna och att man därför kunde förvänta sig en stämning som inte gick av för hackor och en god chans att träffa många av dem som var med i 2014 års uppsättning av Cats.


Det blev en upplevelse som överträffade mina största förhoppningar och jag har sällan eller aldrig sätt en publik som gav så mycket energi till skådespelarna på scen eftersom jag aldrig har upplevt en föreställning fylld med tidigare musikaluppsättningars deltagare i publiken. Känslan när man kunde följa applåderna och hurraropens vandringar över de olika numren var helt enkelt enorm och energin vid det avslutande applådtacket har jag inte upplevt sedan premiären av Singing in the rain i Malmö för några år sedan. Visst brukar premiärpublik överlag kunna ge enormt mycket energi och glädje tillbaka till artisterna på scen men denna totala glädje har jag aldrig upplevt tidigare på någon nivå och i någon föreställning. Att det var magiskt är en ganska sliten klyscha när man sett runt 70 musikaler genom åren men igår var denna klyscha mer än välbefogad.


Det var även enormt kul att träffa många av de tidigare elever som var med i Cats med Malin som spelade Munkustrap (Katten) och Ida (om jag minns rätt) som spelade Grizabella igen eftersom bådas rollprestationer har fastnat i mitt minnes arkiv som strålande. Men det epitetet kan naturligtvis tillskrivas många i den uppsättningen och jag brukar hålla alla som varit med i Cats snäppet högre än de som inte har haft den förmånen ännu. Dels för att jag älskar denna musikal och dels för att det är en tuff och krävande musikal även för heltidsproffsen.


Som Cats fans uppskattar jag naturligtvis de två låtarna ur Cats mest och sekvensen med Macavitys underbara sekreterare under I Got Life sången. Trots 34 magiska besök på Cats är det ändå rätt sällan jag får fälla en glädjetår och rysa av välbehag under Memory/minnet men igår vet i tusan om jag inte fick det och en viss del av detta kom sig av att jag visste att det var så många tidigare Cats artister i salongen samt vetskapen om att det var ett av de sista numren i den sista musikalen jag troligen kommer att se i Mälargymnasiets aula. Den kombinationen av känslor skulle nog kunna röra även ett hjärta av sten till tårar och underteckad kunde nöjt resa hem efter ännu än magisk afton hos er!


Varmt tack till alla artister med Gamle Vaktis och Macavitys Sekreterare i täten samt alla tidigare Cats artister jag talade med. Kvällen kunde inte ha blivit lika magisk utan att ni tog er tid för pratstunderna med mera. Mjau tack för mig och ge gärnet i den sista föreställningen ikväll! (13/2 2016).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar