söndag 24 april 2016

Rampfeber


Rampfeber

Var: Dramaten

När: 23/4 2016 (Matinée)

Vad är min karaktärs motivation här? – Rampfeber

Först som sist vill jag bara säga att detta är enormt bra och hela ensemblen med Helana Bergström i täten är i absolut högform genom hela föreställningen. Jag har nog aldrig skrattat så mycket på en eftermiddag som jag gjorde igår.

Trots detta kan jag inte låta bli att sakna något och detta har mycket att göra med att regissören heter Alexander Mörk – Eidem. Samma Alexander som har satt upp pärlor som De Tre Musketörerna, Djungelboken och En Folkefiende på Stadsteatern. Detta gör att jag saknar den där lilla extra ”Alexanderska knorren” här som gör detta verk till hans signum och något som ingen annan skulle kunna ha kommit på tanken att göra just så där. Det känns lite grand som att han har fått ett färdigt koncept med kända ramar att arbeta runt istället för att ta sig verket an på sitt eget vis.

Vad hade till exempel hänt om Alexander hade valt att göra lägga denna pjäs i Riksdagens plenisal under en osedvanligt hård nattmangling om budgeten? Det hade varit en Alexandersk knorr det.

Dessutom är det väldigt mycket ”internskämt” som jag som teaterapa njuter mycket av men som kanske flyger lite över huvudet på den vanlige medelsvensson besökaren som kanske inte är lika insatt i det stockholmska kulturlivet som undertecknad är och det gör att man inte kan låta bli att gå hem med känslan av att det på det hela taget blir mycket roligare för de redan frälsta en för dem som får sin första dos av fars i detta forum. Har man inte koll på vem Erik Steibo eller Alexander Mörk -Eidem är bör man nog läsa på lite för att kunna uppleva detta stycke storartad komik fullt ut och det kan undertecknad tycka är synd att man ska behöva göra om tanken bakom att sätta upp en fars på Dramaten är att man ska bjuda in en ”bredare publik” till denna institutionsteater.

Men låt er ändå inte förledas att tro att detta skulle vara dåligt eller inte värt att se om ni funderar på att någon gång besöka en riktig skrattfest i en ärevördig teaterbyggnad. För skratta får man och gillar man farser i teatermiljö med bäring på hur teater blir till är detta helt underbart bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar