Les Misèrables
Var: Wermland Opera – Karlstad
När: 23/6 2016
Vi ve la France! Gavroche Les Misérables
Det är ganska sällan man som recensent råkar ut för något
som är så bra att man bara skakar av glädje och lycka efteråt. Jag har sett
många väldigt bra föreställningar men den här totala lyckan har jag bara känt
efter föreställningar som Cats, Wicked och Kristina från Duvemåla. Det är ett
lyckorus som helt enkelt inte går att beskriva. Den här musikalen har helt
enkelt allt en riktigt bra musikal ska ha, utom möjligen människor som spelar
djur.
Les Misèrables (Samhällets Olycksbarn) utspelar sig i
Frankrike under 1800 talet och man möter ett fattigt och utsatt folk i eftermälet
av revolutionen och Napoleonkrigen. Det är en episk berättelse som följer
straffången Jean Valjean (Christer Nerfont) liv efter att han har släppts
villkorligt från ett 19 år långt fängelsestraff. Han jagas av sin före detta
fångvaktare Javert (Philip Jalmelid) som är en polis som tror benhårt på att
var man som en gång är dömd för ett brott alltid förblir en brottsling. Deras
ständigt pågående kamp för dem så småningom till Paris där en grupp studenter
under Marius (David Alvefjord) och Enjolras (Rickard Björk) ledning förbereder
ett uppror mot statsmakten och dess militär.
Les Misérables är genomsjungen och lever högt på många
fantastiska och minnesvärda sånger som kräver sin röst för att göra rättvisa.
Det är pärlor som Folkets sång, Café ABC, Än en dag, Sköna damer och Herre i
sitt hus. Det är en även en trio barn med som gör en mycket lovordad
insats i främst Lilla Cosette (Castle On A Cloud) och genom den härliga
karaktären Gavroche.
En speciell elogé bör även ges till Lucy Osborne (Scenografi
och Kostymdesign) som har hittat ett formspråk som känns helt rätt för
musikalen och visar prov på enorm känsla och förståelse för vad Les Misérables
kräver på båda dessa fronter. Scenografin känns klockren och det
kloakinspirerade under jorden temat passar denna musikal som hand i handske.
Det är sådant här man vill se som recensent och jag hoppas
att man på andra teatrar tar lärdom och noterar för det här är så bra man kan
göra ett klassiskt mästerverk i ny tappning. Varje roll är förstklassigt tillsatt
och allt är så bra gjort att man vill nynna på Folkets sång hela vägen hem från
Karlstad.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar