onsdag 1 juni 2016

Trollflöjten V 2.0

Trollflöjten V 2.0

Var: Parkteatern, Vitabergsparken
När 31/5 (Genrep)


Det här är mycket bra gjort och man har gjort en omtagning av den klassiska operan Trollflöjten (Mozart) som ger många intressanta vinklingar och tänkvärda ingångar trots ett något svagt och otydligt slut. Som musikalfantast uppskattar jag mycket pikarna åt skillnaderna mellan musikal och opera. Jag gillar dessutom sekvensen där Albin Flinkas prins Tamino till sin förvåning upptäcker att han är med i en musikal istället för den opera han hittills trott sig vara med i. Det finns även en mycket bra sång där prinsens assistent Papageno (Kristofer Kamiyasu) avslöjar att han är ute efter män.


Man stortrivs med de många finurliga påhitten och jag gillar mycket att artisterna går runt ibland publiken och arbetar som parkarbetare innan föreställningen börjar.
Men trots att jag njuter i fulla drag och gillar allt fram till slutet blir jag ändå lite överraskad när det kommer för tidigt, ja egentligen innan man är framme vid det förväntade slutet och det känns som att man missar en eller flera avgörande scener mellan huvudpersonerna som hade kunnat förvandla en riktigt bra föreställning till en lika tidlös klassiker som Mozarts opera är. Det har man definitivt tagit höjd för i handlingen och karaktärsuppbyggnaden fram till slutet och det är det som gör att jag ändå gillar denna så mycket som jag gör, det otydliga slutet till trots.





4 kommentarer:

  1. Vi hoppas att vi får se dig i publiken på Grease i Varberg i sommar! En stor del av Cats-ensemblen från Falkenberg 2014 är med och vill träffa dig igen. Allt gott!

    /Exotica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det vore kul att träffa Cats gänget igen men jag har ingen resa till närområdet inplanerat i sommar. Det närmaste jag kommer är Karlstad och Les Miserables i midsommar. Men hälsa alla katter och tacka för många fantastiska minnen och fina bilder.

      Radera
    2. Var är humor och var är spänning?
      Man har målat in sig i ett internt konstnärligt
      hörn så det blivit något som inte lockar den stora allmänheten.

      Radera
    3. Får jag gissa något tror jag att man har tagit inspiration av Molliere och velat göra en modern tagning av Mollieres "koncept" men missat att slutet kanske inte är den franske mästarens starkaste sida. Humor och spänning finns det gott om men eftersom man inte fullföljer handlingslinjen man har byggt upp kapitaliseras inte spänningen lika mycket som man hade kunnat gjort, vilket gör att slutet känns mindre lyckat. Förutom det en riktig bra musikal och det är därför jag önskar ett annat slut.

      Radera