måndag 1 augusti 2016

Pride parken 2016

Pride parken 2016

Var: Pride parken - Stockholm Pride
När: 27/7 - 30/7 2016


Det som framförallt intresserade mig på Stockholm Pride i år var tre olika föreställningar som jag följde med glädje: Dels var det Rickard Söderbergs Opera sing a long och dels Teater Najkits två shower i Pride Kids tältet.


Det är andra året operasångaren Rickard Söderberg har sin Opera Sing a Long och även i år var det flera godbitar för oss musikalfans med i programmet. Det jag minns bäst var en fantastiskt genomförd Stars från Les Miserablés på originalspråket engelska som gav mig rysningar över hela kroppen.


Teater Najkit (under Anna Carin Blombergs ledning) stod för mycket av underhållningen i Pride Kids området och hade två föreställningar som uppskattades av mig och alla barn:


Den första var en interaktiv sagoföreställning där barnen tillsammans med ett antal klassiska sagofigurer och med hjälp av Ejke som sagoberättare fick vara med och skapa nya sagor på ett mycket roligt och underhållande sätt. Denna föreställning var suverän underhållning för de allra minsta och skulle vara klockren att ta ut på dagis turné framöver.


De framförde även en nedkortad version av "We Love Disney" showen som jag har haft äran att se flera gånger på biograf Forellen i Tyresö. Denna föreställning är mycket bra och det är alltid kul att se barnens reaktion när de ser alla Disney favoriter livs levande uppe på scen och det är även mycket bra sett med musikalögon.


Däremot kan man kanske ha lite tankar kring dagens föräldrars förmåga att hålla koll på sina småttingar så att de inte riskerar att skada sig själv eller andra - eller riskerar att störa en pågående föreställning genom att befinna sig för nära eller rentav på scenen. Det var åtskilliga gånger som främst Ejke fick säga till barn om att inte vara för nära scenen eftersom de riskerade att skada sig själva och eller störa skådespelarna och det kan man verkligen tycka är ett föräldraansvar mer än något som aktörerna på scen ska behöva ta tag i, hur interaktiv föreställningen än är.


Men på det hela taget mycket bra och väl genomföra föreställningar där en särskild eloge bör ges till Ejke för hans förmåga att ta in publikens reaktioner och interagera med dem utifrån det. Den talangen borde vara eftertraktansvärd även på de största scenerna i roller som till exempel conferensiern i Cabaret.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar