onsdag 1 februari 2017

La La Land (Film)

La La Land (Film)

Var: Filmstaden Scandinavia
När: 1/2 2017
I Got Life, brother! Hair


La La Land är en musikal film som utspelar sig i änglarnas stad - Los Angeles. Det är ett charmant stycke musikal film där vi får följa ett älskande par där hon drömmer om en karriär som skådespelare och han drömmer om att öppna en egen jazzklubb.


Det är flera bra sångnummer och bäst är öppningsnumrets dans på och kring bilarna under morgonens rusningstrafik. Fotot är snyggt och scenen där det älskade paret dansar under en konstgjord stjärnhimmel är magnifik.


Men slutet lämnar en del övrigt att önska och jag tycker trots den fina tanken med att använda ett års årstider som medel att föra handlingen framåt inte att man knyter ihop alla trådar riktigt bra. Dessutom saknar jag trots den fina berättelsen om flickan som badar i Seine ett riktigt bra avslutningsnummer som gör att man dansar hela vägen hem. Tråkigt nog blir det mer en känsla av "Jaha, är det slut nu?" som man går hem med efteråt och det tyckte jag inte filmen som helhet förtjänade. För man bygger upp till något väldigt bra och gråtmilt utan att riktigt kunna leverera det på den nivå man förväntar sig efter inledningens magnifika dansnummer.


Men filmen i helhet är ändå riktigt bra och hade jag inte sett den med alla goda recensioner och omdömen i färskt minne hade kanske slutbetyget blivit något bättre än jag lyckas förmedla nu. Jag hade helt enkelt förväntat mig något ännu bättre - Framförallt i andra halvan av filmen.


Men är den trots det sevärd och mycket rekommendabel? Ja, absolut. Är den trots det en film som kommer att göra succé på världens musikalscener framöver? Förmodligen - Helt säkert om den får ett något annorlunda slut med ett magnifikt avslutningsnummer.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar