måndag 15 maj 2017

Baseland - Into The Woods


Baseland – Into The Woods
Var: Oscarsteatern, Stockholm (Base 23s SMU)
När: 14/5 2017
Det var en gång... – I stort sätt alla sagor som finns.
Into The Woods är något så unikt som en musikal som går att köra med antingen en eller två akter utan att historien blir haltande. Man skulle kunna säga att andra akten är en uppföljare på första aktens klassiska sagoberättelse. Enligt uppgift föredrar till exempel många skolor att berätta enbart första akten eftersom den är barnvänligare.
I Into The Woods får man följa ett antal klassiska sagofigurer så som  Askungen, Snövit och Jack som tillsammans med ett bagarpar, två häxor och två prinsar ger sig in i en skog. Bagarna är på jakt efter några saker som varje figur har för att kunna häva en förbannelse och därigenom kunna skaffa barn.
Det är rappt skrivet och underhållande framfört och man får många tillfällen till skratt i denna varma men ändå tragiska musikal och artisterna håller överlag en fullfjärdad och proffesionell nivå som väl motsvarar det jag förväntar mig av en proffs uppsättning. Jag är helt säker på att vi kommer att få se många av dessa artister som nu har gått klart sin treåriga SMU utbildning på Base 23 runtom på landets teaterscener redan i höst.
Man har valt en bra och underhållande koreografi och jag gillar upplägget att alla artisterna siter runt den på Oscarsteaterns scen uppbyggda scenen medan man väntar på sina entréer. Det man skulle kunna önska är mer agerande och interagerande bland de artister som nu sitter rakt upp och ner och väntar. Dessutom hade jag önskat att man hade klätt in teater scenen i mer utförlig scenografi bättre då denna typ av musikal bygger mycket på att man ska ”dras in i” och engageras i den värld man bygger upp på scen.
Jag har velat se denna musikal länge och den var precis lika bra som jag hoppades att den skulle vara. Det är egentligen märkligt att denna musikal mig veterligen inte spelas mer runt om i teatersverige. Den har allt en riktigt bra musikal ska ha och kan spelas på flera olika sätt beroende på vilka som sätter upp den och vem man vänder sig till. En akt varianten skulle gott kunna vara en huvudprodukion på Parkteatern någon sommar och två akts varianten skulle lätt kunna sättas upp Stadsteaterns stora scen. Jag ser mer än gärna denna igen många gånger.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar