torsdag 4 maj 2017

Smile


Smile

Var: Kulturama vuxenmusikal, Stockholm

När: 3/5 2017

Skönheten är hon –Skönheten och Odjuret.

Ibland hamnar jag på föreställningar som jag tycker saknar något för att bli så bra som det har potential att kunna vara. Kulturama Vuxenmusikals Smile är just en sådan. För Smile är en lovvärd historia kring en amerikansk skönhetstävling där skolungdomar från hela landet inbjuds att delta och det är en fin tagning på kroppslig kontra själslig skönhet och vem som definierar vad som är vackert. Inga problem så långt och artisterna på Kulturama gör (som vanligt) ett strålande arbete med produktionen i sig och lyckas leverera musikalmagi med små resurser.

Det jag kan sakna är någon avgörande vändning på slutet där det förväntande ställs helt över ända och gör så att alla bitar och lösa trådar faller på plats i en lyckad helhet. För trots en lyckad räddning från arrangören Bobs (Marcus Cederberg) frus sida blir många trådar kring ”Lill Bobs” (Albin Sundström) och en av tävlingsdeltagarnas agerande olösta och det lämnar mig med en känsla av otillfredsställelse – Vilket jag tror är en av orsakerna till att denna i övrigt mycket förtjänstfulla musikal inte blev en hit på Broadway.

Vilket gör denna musikal väldigt ”amerikansk” i och med att man landar i att en känsla av att det är viktigare att tjäna pengar och vinna än att delta och ”kämpa väl” och man gör inte direkt något för att konkretisera eller problematisera detta vilket jag kan tycka är synd.

Men det hindrar inte att denna eminenta föreställning ändå laverar musikal magi på hög nivå och ännu än gång slår fast varför jag är ständig stamgäst på Kulturama Vuxenmusikals årliga produktioner. För det man levererar på scen är ändå så pass bra som jag någonsin kan förvänta mig av en skolas slutproduktion och det gör att jag till syverne och sist ändå kan rekommendera detta varmt och helhjärtat – Om inte annat för de superduktiga artisternas och musikernas skull. Gå och se!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar