söndag 7 maj 2017

Tredje besöket på Skönheten och Odjuret.

Tredje besöket på Skönheten och Odjuret.

Var: Filmstaden Scandinavia - Solna.
När: 5/5 2017
Hon är inte alls som andra den där Belle! - Skönheten och Odjuret.


Med besök på både den svenska och den engelska versionen av Skönheten och Odjuret bakom mig kan jag nog ta mig friheten att jämföra de olika ensemblerna något. Generellt kan säga att det i den engelska original ensemblen har satsats mycket mer på välkända namn än man har gjort i den svenska där man snarare har castat musikalartister - Vilket i sig är logiskt eftersom de engelska artisterna  också måste skådespela. Men eftersom detta är en renodlad musikal film kan jag inte låta bli att tycka att det bästa hade varit att casta även den engelsk språkiga versionen med några av de många begåvade musikalartister detta språkområde har att erbjuda.


Skådespelarmässigt levererar den engelska ensemblen på toppnivå och med tanke på vilka välkända namn man hittar i rollistan tillsammans med Emma Watson är detta inget att förvånas över. Det är därför ett sant nöje att se de engelska skådespelarna agera samtidigt som man hör de svenska artisterna tala och sjunga även om man någon enstaka gång noterar en och annan missad matchning mellan röst och munrörelse - Men det är på det hela taget mycket mindre av den varan än man kan befara med tanke på dessa två språks olikheter.


Handlings och karaktärsmässigt tycker jag att denna version är något bättre än originalet, mycket tack vare den fantastiska scenografin och de tre nya sånger man har tillfört i denna version. Det märks att filmtekniken har tagit stora kliv framåt sedan år 1991 när originalversionen släpptes eftersom man nu kan ha CGI generade figurer tillsammans med verkliga skådespelare i en green screen baserad miljö på ett helt annat sätt än man kunde då - Vilket bevisas av att originalet var animerat. Det är så bra gjort att man ibland har svårt att se om till exempel Odjurets dräkt är gjort med hjälp av Motion Capture teknik eller är en riktig kostym och mask. Jag gissar på det förra alternativet men bara det faktum att jag alls behöver tveka är ett betyg gott nog åt skaparna av denna film.


Den svenska ensemblen är klockren och jag håller alla tummar och tassar för en svensk Skönheten och Odjuret produktion med denna cast som bas framöver - Eller i varje fall en konsertversion på till exempel Göta Lejon. För sångmässigt har denna ensemble allt jag kan begära och lite till. Varmt tack till alla inblandade för en produktion som har fått mig att göra tre besök på en och samma film - Vilket är något av ett rekord för mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar