fredag 21 juni 2019

Elvira Madigan besök 2

Elvira Madigan besök 2

Var: Galärparken, Stockholm (Parkteatern)
När: 21/6 2019
Sorgliga saker hända ännu - Elvira Madigan.

Det som händer ibland när man ser saker flera gånger är att bitarna faller på plats på ett annat sätt än vid första besöket och det är jag glad att kunna konstatera att det gjorde i detta fall. Med det faller även slutet på plats och blir mer förståeligt och förtjänt för det unga paret.

Det känns dessutom som att jag tydligare kan hänga med i hur alla små och för sig otydliga kugghjul i handlingen bygger upp till en "Perfekt storm" som för dem mot slutet på ett sätt som inte kan undvikas.

Dock hade jag gärna sett någon scen som ytterligare förklarar hur fel det var för en ung adelsman att fly bort med en cirkusprinsessa och som gärna förtydligar hur hennes betraktade hennes flykt eftersom dessa två faktorer var en så avgörande del i katastrofens fullbordan. För från min nutidshorisont känns kanske inte deras visserligen dumma snedsteg tillsammans som ett starkt nog skäl att totalt bryta med respektive familj - Det gjorde det däremot i världen anno sent 1800 tal och det hade kanske föreställningen vunnit på att förklara för dagens teaterpublik.

Men det är kul när många små pusselbitar faller på plats på detta sätt och det är därför jag ibland kan känna ett behov av att se vissa föreställningar flera gånger. I en del föreställningar är det nämligen svårt för mig att uppfatta hur alla små detaljer bygger upp helheter på en gång utan det kräver oftast en andra sittning för att klarna helt.

Men det är kul att musikalen återigen uppmärksammas på Parkteatern och jag hoppas innerligt att man fortsätter med denna serie av sommar högtider för oss som är musikalmaskotar. Vi behöver något att fylla ut vårt behov av denna genre med innan höstterminen startar på stadens stora scener och Parkteatern fyller detta behov mer än väl. Väl bekomme!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar