onsdag 24 juli 2019

Girls will make you blush

Girls Will Make You Blush

Var: Galärparken, Stockholm
När: 23/7 2019
Jag ska utforska livets andra stora mysterier istället: Kvinnor - Tillbaka till framtiden 2

Girls Will Make You Blush är liksom Swedish History X (X) och kärleken är fri en föreställning som får besökaren att tänka till efteråt och det känns som att det är något av Unga Klaras signum att få till sådana föreställningar.

Girls fokuserar på kvinnors stora frågor och tar upp ämnen som pubertet, sexliv och mens i ett tempo som gör att föreställningen känns mycket längre och mer innehållsrik än den dryga timme den är det krävs en hel del "skinn på näsan" för att man som kille ska kunna tillgodogöra sig detta.

Vilket är bland det bästa jag vet när det gäller den här typen av "insiktsfulla" föreställningar som berättar hur det är att leva i en värld jag bara kan föreställa mig men aldrig uppleva även om denna värld är mitt ibland oss på samma gator och torg jag går i dagligen.

Vi som tillhör den vita, manliga majoriteten behöver ibland en dos "realitycheck" och det som oroar mig mest i detta är att de män som verkligen skulle behöva se detta förmodligen aldrig kommer att bry sig om att ta sig till någon av gängets dito.

Ibland skulle man önska att någon av ovanstående föreställningar vore ett minimi krav för alla skolbarn i detta land eftersom det idag är alldeles för lätt att tro att alla har samma världsbild och förutsättningar som man själv har - Vilket detta visar att man inte har.

Som avslutning vore det kul att se hur Unga Klara skulle ta sig an en av mina favoritmusikaler som jag ännu inte har sett - Avenue Q. Den tar upp många intressanta ämnen och ger sig själv friheten att med hjälp av Muppet show liknande dockor ta en rolig och underhållande tagning på frågor som rasism och hur det är att vara gay.

Ni som får chansen och gillar ämnet bör definitivt gå och se både Girls och de ovan nämnda föreställningarna om ni får chansen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar