måndag 26 augusti 2019

Spelman på taket besök 2

Spelman på taket besök 2

Var: Dansens hus, Stockholm
När: 24/8 2019

Gud, min Gud, varför har du övergivit mig? - Jesus Christ Superstar.

Spelman på taket var nog bra att se flera gånger och jag fick tack vare lite tur en chans att se igen och det var minst lika bra som förra gången vilket jag är väldigt glad för. Det gav mig också en chans att se över både scenografin och handlingen som sådant eftersom man ofta upptäcker mycket mer andra och tredje gångerna man ser något än man han med och smälta första gången.

Första akten är i denna uppsättning nästan en renodlad dansmusikal och det kreativa teamet har månat sig om att lägga in många och långa danspartier i de olika musikalnumren vilket uppskattas av en dansmusikal vän som undertecknad. Detta val förstärker också den dramatiska kurvan i verket och ökar tydligheten i huvudpersonens problem kring sina döttrars giftermål allteftersom föreställningen går mot sin klimax och scenografin blir mer avskalad och utsatt i andra akten.

Man utnyttjar fint den ganska avskalade och rudimentära scenografi man har även om jag fortfarande kan tycka att man kunde ha utnyttjat det träd som är en central del av bakgrundsscenografin på ett bättre sätt än att enbart utvisa årstidernas och stämningarnas gång i byn. Man hade till exempel kunnat använda detta träd i koreografin till ett av dansnumren eller som en fokus punkt i de yngsta döttrarnas lek.

Till det negativa hör också hur man undvek äldsta dotterns tilltänkta gemåls - byns slaktares känslor av att ha blivit åsidosatt i den andra akten och istället fokuserade enbart på de av dem valda männen. Här känns det som att man lämnade en potentiellt viktig sten orörd och jag hade gärna sett att man hade rotat mer i denna tråd.

Men det hindrar inte att denna musikal är lika lysande som aktuell och värt att se om inte annat för den duktiga ensemblen och de fantastiska dansnumrens skull. Detta verk har allt jag kräver av en modern berättande musikal och den tåls att se om igen om tillfälle erbjuds.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar