måndag 4 januari 2021

Disneys Själen

 

Disneys Själen

Var: Disney+

När: 4/1 2021

Det är när du är i zonen – Själen.

 

Det finns mycket att älska med Disneys Själen men det bästa är väl att huvudpersonen är en manlig jazzmusiker som drömmer om att kunna leva på sin musik istället för att hacka sig fram på att undervisa musik i en skolklass och det gör honom till en väldigt vanlig huvudperson alla med några slags drömmar kan relatera till.

Denna film innehåller också mycket jazzmusik vilket jag uppskattar liksom att delar av den utspelar sig i New York som är en stad jag längtar till. Det är också skönt att se karaktärer som är så vanliga och inte gör så mycket annorlunda saker än vem som helst så länge de är i New York i varje fall.

För handlingen bakom titeln Själen är att huvudpersonen dör när han är på väg till sitt livs konsert och genom sin vägran att hamna i livet efter detta hamnar i livet före där själarna får sina intressen och passioner innan de skickas till jorden för att bli människor. Väl där försöker han komma tillbaka till sin kropp nere på jorden och möter i dessa försök själ 22 som är en själ som inte vill till jorden alls.

Dessa två hamnar så småningom på jorden där de försöker lösa sina problem och det leder till en av mina favoritsekvenser där själ 22 hamnar i huvudpersonens kropp och huvudpersonen hamnar i en terapikatts kropp vilket leder till det djurskådespeleri jag älskar.

Ska man se något negativt med denna fina film så är det att inga av de många jazznumren innehåller några sånger och därmed blir inte denna film till den musikalfilm jag hade hoppats att den skulle kunna bli. Jag tror jazzmusiken i denna film hade kunnat låna sig riktigt bra till lågmälta jazzsånger om livets bekymmer och att det hade kunnat bli ett helt nytt lager till denna film.

Men det är trots det en riktigt bra film som jag verkligen önskar att jag hade fått se i en biosalong istället för på en streamningtjänst och den hade kunnat bli en väldigt välbehövlig inkomstkälla till landets hårt ansträngda biografkedjor. Men ni som har Disney+ rekommenderas verkligen att se denna film och jag hoppas att Filmstaden kan ta upp denna pärla någon gång efter krisen så att alla kan få se denna film på en stor duk för det är den värd.

1 kommentar:

  1. Detta är ett mycket överraskande vittnesbörd, jag vill att ni alla ska följa med mig och tacka Kirijis kärleksförtrollning eftersom han verkligen är en man av hans ord. Jag har varit krossad i många år, varje man som närmade mig slutade aldrig ta mig på allvar, efter min sista erfarenhet med mannen som besviken mig som vanligt började jag leta efter en lösning för att avsluta mitt problem sedan introducerade min kollega på jobbet mig till Great Kiriji love stavning Temple, då kontaktade jag honom via hans e-postadress; kirijilovespell@gmail.com, han tog några dagar innan han svarade på mig och när han gjorde det fick jag instruktioner om vad jag skulle göra innan jag kunde bli fri från den andliga träldomen, jag gjorde allt han sa och idag är jag nöjd med min man. Mannen som dumpade mig utan anledning återvände nu till mig inom tre dagar. Han hjälpte också min kollega att få tillbaka sin man när de blev skilda. Detta är hans kontaktinformation; kirijilovespell@gmail.com eller så kan du fortfarande nå honom via hans whatsapp-nummer: +2349020168697

    SvaraRadera